Schippers moeten zich in bochten wringen om Sail te bereiken

Brugongeluk Alphen hindert deelnemers Sail Amsterdam

  • Ewout de Bruijn

    Verslaggever

  • Ewout de Bruijn

    Verslaggever

Het had een prachtig eskader moeten worden, bijna zestig oude schepen in een lang lint op weg naar Sail. Het brugongeluk in Alphen aan den Rijn gooide roet in het eten.

De klassieke schepen, die bekendstaan als het varend erfgoed, zouden via Alphen en Leiden naar IJmuiden varen. Daar voegen ze zich bij de grote tall ships voor de optocht naar Amsterdam. Maar door het brugongeluk van begin deze maand is de vaarroute door Alphen aan den Rijn gestremd; de oude schepen moeten via de Noordzee of binnenwateren omvaren naar IJmuiden.

Het varend erfgoed bestaat onder meer uit oude Nederlandse binnenvaartschepen, sleepboten en viskotters. Tijdens Sail ligt een deel van die schepen tussen de tall ships. Andere boten worden gebruikt om gasten tijdens het evenement rond te varen door de Amsterdamse haven.

Erfgoedwet

Simon de Waard, die een oud binnenvaartschip heeft, komt uit Zoetermeer en vaart nu via Gouda en Haarlem naar IJmuiden. Zijn schip, de Stella Maris, is niet geschikt voor de tocht over zee. In IJmuiden voegt De Waard zich bij de andere klassieke schepen die meedoen aan de intocht van Sail.

"Het varend erfgoed komt massaal naar Sail", vertelt De Waard tijdens de tussenstop in Gouda. Volgens de schipper hebben nog nooit zoveel klassieke Nederlandse schepen meegedaan aan het evenement.

De Waard vermoedt dat het komt door het aannemen van de Erfgoedwet, die volgend jaar ingaat. De schepen vallen er niet direct onder, maar De Waard ziet het positieve effect voor het varend erfgoed. ''De organisatie van Sail heeft meegekregen dat de Kamer bezig is met het veiligstellen van het cultureel erfgoed. Ik denk dat wij daardoor meer ruimte dan ooit krijgen tijdens het evenement.''

Regels

Hij vindt het nodig, want varend erfgoed is niet te vangen in moderne wet- en regelgeving. ''Op mijn schip van 4,5 meter breed zijn de gangboorden ongeveer 30 centimeter. Dat was vroeger heel normaal.''

Nu moeten de gangboorden minimaal 60 centimeter breed zijn en vanwege de veiligheid moeten schepen ook een reling hebben. Aanpassingen die volgens De Waard technisch goed mogelijk zijn, maar die de historische waarde van zijn schip aantasten.

Hij hoopt dat beleidsmakers en ambtenaren zich dat realiseren, als ze het varend erfgoed voorbij zien komen tijdens Sail.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl