Nederlanders zijn de wegpiraten van Frankrijk
Nederlanders rijden vaak veel te hard over de Franse snelwegen. Met zijn allen incasseren we meer dan duizend boetes per dag, zegt correspondent Frank Renout, op basis van cijfers van het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. "Alleen de Belgen zijn nog erger."
In 2014 vielen er 372.000 Franse boetes bij Nederlanders op de deurmat. Renout: "We behoren tot de top van slechte weggebruikers."
In absolute aantallen staan Nederland weliswaar op de vijfde plaats van alle buitenlandse overtreders, maar omgerekend naar het aantal inwoners doen alleen de Belgen het nog slechter. De meeste boetes worden uitgeschreven aan Nederlanders die de snelheidslimiet aan hun laars lappen.
Zomer
Frankrijk maakt zich zorgen over vele buitenlanders die zich misdragen op hun wegen. "Aan de ene kant kun je zeggen: duizend boetes per dag, dat is toch aardig voor de Franse staatskas", zegt Renout, "maar het staat ook symbool voor een groter probleem."
De Franse overheid heeft uitgerekend dat in de zomermaanden een kwart van de overtredingen wordt begaan door buitenlanders, in de grensstreken is dat zelfs de helft. Van alle auto's die geflitst worden in een jaar, heeft twintig procent een buitenlands kenteken.
Oordopjes verboden
Om buitenlandse chauffeurs te bewegen zich beter te gedragen, start de Franse overheid een campagne via de ambassades in het buitenland. "In de folder staan eigenlijk gewoon de simpele verkeersregels", aldus Renout, "Hoe hard je mag rijden en wat de regels zijn".
Maar opgepast: de nieuwste verkeersregel staat nog niet in de folder: tegenwoordig zijn oordopjes verboden achter het stuur. "Dat kost je 135 euro als je betrapt wordt."
Sinds 2013 kunnen bijna alle EU-landen verkeersovertreders uit andere EU-landen vervolgen. Sinds dat jaar krijgen Nederlandse snelheidsduivels automatisch een boete als ze in Frankrijk worden geflitst.