Vakbonden: veel vragen en zorgen om Imtech
Technisch dienstverlener Imtech heeft vandaag uitstel van betaling aangevraagd. De vakbonden kregen vanmiddag van de bewindvoerders te horen dat het bedrijf wordt opgeknipt in de hoop dat de divisies apart kunnen worden verkocht. "De zorgen zijn groot. Niemand weet wat er nu gebeuren gaat."
Loes Bezemer van CNV Vakmensen stelt dat een aantal brandende vragen door de bewindvoerders is beantwoord, maar dat nog heel veel onduidelijk blijft. Van de ruim 20.000 werknemers van Imtech, zijn er 4500 werkzaam in Nederland. "Al die personeelsleden verkeren in grote onzekerheid en dat zal nog wel een tijdje zo blijven."
Jan Meeder van FNV Metaal noemt het zeer frustrerend dat er surseance van betaling is aangevraagd. "Dat is het laatste scenario dat we wilden." De bonden hadden op een doorstart gehoopt, maar dat blijkt niet haalbaar.
"We hopen nu dat kopers zo veel mogelijk divisies met het bijbehorende personeel willen overnemen. Dat zal heel lastig zijn, maar niet onmogelijk." Volgens Meeder zijn nog niet alle kroonjuwelen verkocht en zijn er genoeg bestaande divisies die heel goed draaien.
Bezemer bevestigt dat. "De bewindvoerders hebben gezegd dat behoud van werkgelegenheid voorop staat bij de verkoop van Imtech in delen. Daarop ligt de focus, zo is beloofd."
Het uitstel van betaling en de dreigende ondergang van Imtech hebben ook effect op andere bedrijven. Imtech opereert heel breed: van ziekenhuizen en scholen, tot onderhoud aan grote gebouwen en infrastructuur of de Noord-Zuid-lijn. Er zit een hele schil omheen van toeleveranciers en andere bouwbedrijven. In totaal gaat dat om vele duizenden banen.
"Er hangt inderdaad heel veel aan vast", beaamt Bezemer. "Hoeveel is moeilijk te zeggen. Maar er zullen zeker ook gevolgen voor andere bedrijven zijn."
Lonen
Of in de tussentijd het personeel loon krijgt doorbetaald is niet zeker. Tot op dit moment is dat wel gebeurd. "Maar de situatie is echt heel onzeker. De tijd zal uitwijzen hoe lang iedereen dit vol kan houden", aldus Bezemer.
Volgens de bonden is het personeel gefrustreerd, verdrietig en teleurgesteld over het nieuws. Dat is ook niet vreemd, vindt Bezemer. "De meeste van deze mensen hebben jarenlang hun ziel en zaligheid in dit bedrijf gelegd."
De angel van het mismanagement ligt in Duitsland.
Dat het bedrijf in de problemen is gekomen, valt het personeel niet aan te merken. Maar waarom het met het bedrijf nu precies zo snel zo hard bergafwaarts is gegaan, daar hebben de bonden nog steeds geen vinger achter gekregen.
"De angel van het mismanagement ligt in Duitsland. Maar de Raad van Bestuur in Nederland is uiteraard verantwoordelijk voor wat er wereldwijd met het bedrijf gebeurt", zegt Meeder. "Wij willen nu alle gegevens van de afgelopen jaren boven tafel krijgen om er achter te komen hoe het allemaal zo gekomen is."