De huidige Duinrell-directeur Roderick van Zuylen van Nijevelt in de achtbaan 'Dragonfly'
NOS Nieuws

Duinrell viert verjaardag in tijd van keiharde concurrentie

Attractiepark Duinrell heeft vandaag zestig senioren van 80 jaar oud en hun kleinkinderen uitgenodigd, om de verjaardag van het park te vieren. Het pretpark in Wassenaar bestaat 80 jaar en hoopt nog een lange tijd mee te gaan. Maar hoe houd je dat vol met de concurrentie van allerlei nieuwe parken en de veranderende interesses van kinderen?

Het is geen eenvoudige opgave, concludeert deskundige Reinoud van Assendelft de Coningh, die spreekt van een keiharde concurrentiestrijd in de attractiepark-wereld. Pretparken moeten flink investeren om de bezoekersaantallen vast te houden.

Dat is essentieel, zegt Van Assendelft de Coningh. "Anders komen de bezoekers niet meer terug. Er moet voor mensen een reden zijn om weer naar dat park terug te gaan. Je ziet in de afgelopen decennia dat parken die niet in staat zijn om die investeringen te doen, langzaam afglijden."

Van Assendelft de Coningh, die vroeger adjunct-directeur was van de Efteling, zegt dat pretparken hun bezoekersaantallen gemiddeld met 6 procent zien afnemen in de jaren waarin ze de hand op de knip houden.

Familiebedrijf

Hoe lukt het Duinrell om al 80 jaar succesvol te zijn? De kracht van Duinrell zit hem in het feit dat het een familiebedrijf is, zegt de attractiepark-kenner. "De familie kan gewoon zelf beslissen wat ze erin stoppen, of ze er geld uithalen en wat voor vernieuwingen ze doorvoeren."

De man die Duinrell op de kaart gezet heeft, is graaf Hugo van Zuylen, die het park in de jaren 60 van zijn vader overnam en flink innoveerde. Hij opende als eerste in Europa een grote waterattractie en een skibaan. "Hij is inmiddels bijna 86 jaar en is nog steeds een fantastische vent voor de business."

Om te zorgen voor nieuwe aanwas van publiek, moeten pretparken eens in de zoveel jaar nieuwe attracties openen. Zo opende de Efteling deze zomer de nieuwe achtbaan Baron 1898, die in het nieuws kwam vanwege technische problemen. Ook Duinrell wil volgend jaar een nieuwe attractie presenteren en het Tikibad uitbreiden.

Evenementen

Verder worden evenementen steeds belangrijker; het is een relatief goedkope methode om bezoekers te lokken. Walibi organiseert Fifty Shades of Grey thema-avonden, Plopsaland wilde de Samson-Run houden en in Duinrell wordt de 'Tinadag' georganiseerd. Honderden tienermeisjes komen dan speciaal naar Wassenaar voor optredens van populaire artiesten als MainStreet, Ralf Mackenbach en Nick & Simon.

Van Assendelft de Coningh: "Het thema evenement en theater gaat in attractieparken een steeds grotere rol spelen. Ten eerste omdat de investering niet zo groot is, en omdat je op korte termijn steeds iets nieuws kan bieden."

Gillende tienermeisjes bij het optreden van boyband B-Brave in Duinrell

Publiek

Maar minstens zo belangrijk is dat je als park luistert naar je publiek. Zeker bij de opening van een nieuw attractiepark moet daar goed over worden nagedacht, zegt de attractiepark-kenner.

Er zijn de laatste jaren eigenlijk maar twee succesvolle nieuwe attractieparken bijgekomen: Toverland in Sevenum en Corpus bij Leiden. Goed voor respectievelijk 600.000 en 200.000 bezoekers per jaar. "Voor Corpus is er nu vanuit China zelfs belangstelling. Ze willen in China nog tien van die Corpus-parken gaan bouwen."

Ook faillissementen

Het gebeurt ook dat een nieuw pretpark het niet haalt, zoals Yumble in Roermond. "Dat zou het attractiepark van de toekomst worden, maar ze waren na vier maanden failliet. Er is daar niet goed nagedacht wat het publiek wil. Het park was gericht op gamen. Jongeren gamen wel gewoon op hun telefoon, en die gaan daar geen 15 euro entree voor betalen."

Bij Duinrell is de achterliggende gedachte wel geslaagd, zegt Van Assendelft de Coningh. "Wat ik het belangrijkste vind, is het verhaal dat ze vertellen. Over het adellijke landgoed dat opengesteld is voor de burgers, en daar een heleboel plezier creëren."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl