Lars van der Haar (r) met Marcel Kittel bij de start van de World Ports Classic
NOS Wielrennen

Van der Haar verruilt zandbulten even voor Jaizkibel

Zaterdag maakt hij in de Clásica San Sebastián zijn debuut op het hoogste niveau. Maar het is dit jaar niet de eerste keer dat Lars van der Haar, veldrijder van beroep, op de weg met de besten van het peloton fietst.

In juni sprintte hij in Luxemburg nog met André Greipel om dagsucces. Diezelfde Greipel die een maand later vier etappes zou winnen in de Tour de France.

Hoe ging dat, sprinten met de Gorilla?

"Nou, Greipel won met twee vingers in zijn neus. Hij begon ook in een ideale positie, ik moest eerst nog acht renners voorbij."

Anders had je gewonnen?

"Nee, dat ook weer niet. Dan was ik wat makkelijker tweede geworden. Was het gat misschien niet zo groot geweest."

En dan mag je zaterdag opeens de Jaizkibel op. Hoe komt dat opeens?

"De ploeg had voor die koers nog een renner nodig. En ik heb denk ik wel laten zien dat ik aardig kan rijden op de weg. Het is een heel leuke uitdaging. Op continentaal niveau heb ik weleens met toprenners gefietst en dan kan ik mijn mannetje staan, maar zaterdag zijn het alleen maar wereldtoppers."

Jij hebt twee kwaliteiten die goud waard kunnen zijn op de weg.

"Ik kan redelijk mee bergop en ik kan sprinten. Vlak voor die etappe in de Ronde van Luxemburg zei ik ook tegen de ploeg dat die rit wel iets voor mij was. Het was een plaatselijke ronde met een steil klimmetje erin. Dan blijven er doorgaans niet veel renners over en dan kan ik sprinten om de overwinning. Maar ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Greipel dat klimmetje zou overleven."

Greipel blijft Van der Haar, Gasparotto en Sbaragli voor

Is de lengte van wedstrijden nog weleens een probleem?

"Nou, sinds kort heb ik gemerkt dat ik ook boven de tweehonderd kilometer wel wat overhoud."

Er zit dus vooruitgang in. Wanneer ga je je volledig richten op het wegwielrennen?

"Dat wordt me wel vaker gevraagd. Dat doe ik niet. Ik vind het crossen heel mooi. In die sport kan ik gaan voor de wereldtitel, op de weg niet, denk ik."

En als je die wereldtitel eenmaal gehaald hebt?

"Dan ga ik voor de tweede wereldtitel. Als ik vol voor de weg wil gaan, moet ik anders gaan trainen. Anders houd ik het niet het hele jaar vol. En ik vind het niet altijd leuk. Zo'n wedstrijd als de World Ports Classic… Alleen maar vlak en ook nog in waaiers rijden. Dat stampwerk is niets voor mij. Het is daarnaast eigenlijk ook heel erg simpel: ik kan meer in het crossen verdienen dan in het wegwielrennen."

Staan deze wegwedstrijden dan allemaal in het teken van het veldrijden?

"Ja, eigenlijk wel. Ik merk in trainingen dat ik er ook op vooruitga. Ik trap soms twintig watt meer dan voorheen. Mijn doel voor komend seizoen is die wereldtitel veldrijden."

Is San Sebastián gelijk je laatste wegwedstrijd dit seizoen?

"Nee, ik rijd half augustus de Arctic Race in Noorwegen en daarna doe ik begin september nog de Ronde van Alberta in Canada. Daarna blijf ik in Noord-Amerika, waar op 16 september in Las Vegas alweer de eerste wereldbekerwedstrijd cross wordt verreden."

Maar eerst zaterdag. Wat is jouw opdracht?

"Ik heb nog geen benul hoe het zal gaan. Ik ken de Jaizkibel nog niet. Ik hoop dat ik lang meekan en dat ik mijn werk kan doen. We hebben nog geen voorbespreking gehouden, maar ik denk dat we voor Warren (Barguil, red.) zullen rijden."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl