Stadsstraat voor 'afgestorven' Utrecht CS
Het grootste deel van het vernieuwde station Utrecht Centraal gaat morgen open voor reizigers. Meest in het oog springende onderdeel: een boulevard langs het hypermoderne stationsgebouw. Deze 'stadsstraat' verbindt de voor- en achterkant van het station. En dat is volgens architect Jan Benthem hard nodig: "De omgeving van Utrecht CS is eigenlijk een beetje doodgegaan."
Drukte
De stadsstraat loopt langs de noordzijde van het station en is een van de slimmigheden om de bezoekersstromen in het drukke Utrecht CS te scheiden: jaarlijks verwerkt het station ruim 80 miljoen mensen en dat loopt op tot ruim 100 miljoen in 2030.
Via de boulevard kunnen voetgangers rechtstreeks van het centrum naar de andere kant van het station zonder dat ze door het stationsgebouw hoeven te lopen. Een OV-chipkaart is dan niet nodig.
Verbinden
Benthem wil de twee delen van de stad aan weerszijden van het station met elkaar verbinden: "Eigenlijk hield de stad tot nu toe op bij het station. Er was nog een gangetje om bij de Jaarbeurs te komen, maar dat was het dan. Dat moest veranderen."
Er staat de komende jaren nog meer te gebeuren bij Utrecht Centraal. Belangrijkste verandering: het stationsgebouw wordt losgekoppeld van winkelcentrum Hoog Catharijne.
"Utrecht CS moet weer herkenbaar worden als station", zegt Benthem. "In de zeventiger jaren was de huidige opzet heel succesvol, maar de wereld beneden Hoog Catharijne is gestorven, daar kwam niemand meer. Het moet weer plezierig worden om over straat naar de stad te lopen."