De nieuwe perrons op Utrecht Centraal
NOS Nieuws

Aanpak spoor Utrecht loopt jaar vertraging op

De verbouwing van het spoor en wissels bij station Utrecht Centraal loopt mogelijk een jaar vertraging op en dreigt daardoor veel duurder uit te pakken. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu bevestigt een bericht hierover in het Financieele Dagblad.

De krant meldt dat er 100 miljoen extra moet worden uitgetrokken, maar dat bedrag is inmiddels begroot op 30 miljoen, volgens een woordvoerder van het ministerie.

Het gaat om het project DoorStroomStation Utrecht (DSSU) waarbij de seinen, sporen en wissels onder handen worden genomen. Hierdoor moeten er straks meer treinen door het station kunnen en kunnen treinen dat ook op hogere snelheid doen. Ook moet het aantal storingen door de maatregelen verminderen.

Boven het hoofd gegroeid

De spoorrenovatie was begroot op 270 miljoen, maar door de vertraging wordt dat budget fors overschreden. Het ministerie wil weten waarom de problemen nu pas aan het licht komen. De verbouwing van het grootste spoorknooppunt van Nederland zou ProRail boven het hoofd zijn gegroeid.

Het ministerie bevestigt dat de verbouwing is vertraagd en niet begin 2016 maar eind volgend jaar is afgerond. ProRail wijt de meerkosten aan aangescherpte veiligheidseisen. Het ministerie hoopt die extra kosten te kunnen beperken tot 30 miljoen euro.

Utrecht werkt al jaren aan de vernieuwing van het stationsgebied. Het project omvat onder meer de uitbreiding van winkelcentrum Hoog Catharijne en de renovatie van het Jaarbeursplein. Ook werd er een nieuw muziekpaleis gebouwd en is de stationshal vernieuwd. Die laatste wordt morgen grotendeels weer geopend.

Prorail: reizigers zijn nog niet van ons af

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl