Een man kijkt naar de schade op een camping na de bosbranden in Zuid-Frankrijk
NOS Nieuws

'Vanaf het zwembad zag ik dat het foute boel was'

"Ik lag bij het zwembad en zag enorme rookpluimen opkomen", zegt Susan Fledderus in het NOS Radio 1 Journaal. Samen met haar man en kinderen stond ze op een camping in Zuid-Frankrijk toen er gisteren bosbranden uitbraken. "Ik zag direct dat het foute boel was, dus ik ben naar de caravan gerend waar mijn man met de kinderen was. We hebben ze in de auto gezet en zijn van de camping weggereden."

Toen het gezin vertrok, was de camping nog niet geëvacueerd. Dat zou later wel gebeuren. Duizenden vakantiegangers moesten hun camping verlaten.

"We hebben eerst vlak buiten de camping staan kijken hoe het vuur zich ontwikkelde. Maar het werd gevaarlijker en naast de camping is een militaire opslagplaats. Je weet niet wat daar ligt, dus we zijn verder gereden naar het strand. Vanaf daar zagen we blusvliegtuigen heen en weer vliegen en konden we de brand in de gaten houden."

Het leek een soort Russisch roulette welke caravan wel en welke er niet afgebrand was.

Susan Fledderus, op vakantie in Frankrijk

Ook Wouter Swam kon het vuur zien, maar hij had het geluk dat zijn camping aan de veilige kant van de brandhaard lag. "Het vuur was dichtbij, maar de wind stond de andere kant op."

Sirenes

Vanaf het zwembad kreeg hij goed mee wat er allemaal gebeurde. "Eerst hoorden we de sirenes van brandweerwagens. Ook zagen we vliegtuigen boven de brandhaarden cirkelen om te kijken of de branden zich uitbreidden. Later kwamen er gele blusvliegtuigen over met zeewater. Dat is een keer of vijftien gebeurd."

De familie Fledderus probeerde de camping te bereiken vanaf het strand. Dat lukte pas om 21.00 uur. Ze konden terugkomen, was de boodschap. "Eerst hebben we nog wat hotels geprobeerd, maar die waren volgeboekt. Dus het was in de auto slapen of teruggaan naar de camping. Toen zijn we maar teruggegaan."

Eenmaal op de camping zagen ze dat hun caravan er nog stond. "Maar vijftig meter verderop was een groepje van acht stacaravans wel afgebrand. Het was bizar om te zien dat de caravans om onze plek heen niets hadden, maar verderop wel. Het leek een soort Russische roulette welke caravan wel en welke er niet afgebrand was."

De brandweer is uit voorzorg op de camping aanwezig, vertelt ze. "Dat geeft wel een veilig gevoel. Ik heb er vertrouwen in dat ze de boel onder controle hebben."

• AFP
    Vakantiegangers worden van een camping in Zuid-Frankrijk geëvacueerd
    Een brandweerman loopt met slangen door een bos in Zuid-Frankrijk
    Brandweermannen aan het nablussen
  • AFP
    Een brandweerwagen is in vlammen opgegaan