Angstige momenten voor passagiers bij noodlanding Schiphol
Een vliegtuig van Transavia is vanmiddag door de storm in de problemen gekomen. Vlucht 5068 uit Gerona deed verschillende landingspogingen en maakte uiteindelijk een noodlanding op Schiphol.
De Boeing zou eigenlijk in Rotterdam landen, maar brak de landing daar af om op Schiphol een nieuwe poging te wagen. "Zo'n twintig minuten hebben we daar gecirkeld, toen er opnieuw een landing werd ingezet. Die werd opnieuw afgebroken, waarna er een derde poging gewaagd werd", vertelt passagier Tycho de Haan. "Het toestel ging hevig tekeer en vlak voor de landingsbaan ging hij weer ineens steil omhoog, echt heel heel steil."
'Brace for impact'
Volgens De Haan was er flinke paniek in de cabine en begonnen passagiers te schreeuwen en gillen. Toen volgde de laatste daling, een noodlanding. "De stewardessen begonnen te roepen, niet door de intercom, maar gewoon in de cabine. Ze riepen een keer of tien: 'Brace for impact. Leg je hoofd tussen je knieën!'"
De landing van de Transavia-Boeing is gefilmd door een vliegtuigspotter. Op de beelden is te zien dat de flaps niet zijn uitgeschoven. Het toestel landde daardoor met een veel hogere snelheid dan gebruikelijk is.
"Na de landing zei de piloot dat hij blij was dat ze veilig waren geland", zegt De Haan. "Hij zei dat hij dit met 25 jaar ervaring nog nooit had meegemaakt."
Kerosine bijna op
Volgens Transavia moest het toestel uitwijken naar Amsterdam en heeft het daar last gehad van een windvlaag, waardoor het moest omdraaien. Bij de volgende nadering werd een emergency call afgegeven.
Een woordvoerder zegt dat er niet meer genoeg kerosine was om nog een doorstart te maken. "Daardoor hadden ze geen keuze meer en moesten ze echt landen." De veiligheid is volgens haar niet in het geding geweest.
De Haan hoorde achteraf wel dat een purser had gezegd dat het kantje boord was. Hij is er flink van geschrokken. "Ik vlieg regelmatig, maar dit is voor mij echt een traumatische ervaring geweest."
Drukte
Over de informatievoorziening achteraf is hij niet te spreken. "We moesten lopen naar de aankomsthal, en daar was niemand van Transavia. Uiteindelijk wisten mensen van de KLM ons te vertellen waar we de koffers konden ophalen en werd een bus naar Rotterdam geregeld. Maar over het incident hebben we niks meer gehoord." Op Twitter klaagt een andere passagier: "Na een bizarre vlucht en noodlanding, veilig op Schiphol. Uren wachten op bagage en geen informatie en eten/drinken?!"
Transavia zegt dat het vanwege de storm zo druk op Schiphol was, dat het de passagiers wel wilde opvangen, maar dat dit in de drukte niet mogelijk was. "Uiteraard zullen we zo spoedig mogelijk contact met ze opnemen", zegt de woordvoerder.