NOS Nieuws

Aanhoudende rode cijfers voor Air France-KLM

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM blijft verlieslijdend. In het tweede kwartaal bedraagt het verlies 79 miljoen euro. In het eerste kwartaal was het verlies nog zelfs 559 miljoen euro.

De omzet steeg wel met 3 procent naar 6,64 miljard euro, maar dat is vooral dankzij gunstige wisselkoersen van euro en dollar. Zonder het wisselkoerseffect daalt de omzet met 4,5 procent.

Omdat echte verbeteringen uitblijven en de resultaten verslechteren, is AF-KLM gedwongen nieuwe aanvullende maatregelen te nemen, zegt topman Alexandre de Juniac.

'Wintermaanden zijn traditioneel slecht'

Volgens De Juniac zijn de cijfers in de eerste helft van het jaar sterk beïnvloed door op en neer gaande wisselkoersen, de brandstofprijzen en aanhoudende druk op de inkomsten. Door de dure dollar werd meer verdiend op vluchten van en naar de Verenigde Staten, maar omdat veel kosten in dollars gemaakt worden, drukte de dollar uiteindelijk de resultaten.

Het aantal passagiers steeg in het tweede kwartaal heel licht, maar de concurrentie legt druk op de ticketprijzen. De vraag naar tickets daalde vanuit en naar landen als Japan en Brazilië. Door de malaise in de olie- en gasindustrie vlogen klanten werkzaam in die sector minder.

De meeste pijn zit bij cargo. Er werd in het tweede kwartaal meer dan 10 procent minder vracht vervoerd door de zwakke wereldeconomie en overcapaciteit in het luchtvrachtvervoer. Het verlies is in zes maanden opgelopen naar 141 miljoen euro.

Meer en sneller bezuinigen

Omdat AF-KLM het lek niet boven water krijgt wordt er sneller en meer bezuinigd. Het bedrijf schrapt zwaar verlieslatende routes en in het komende winterseizoen wordt de capaciteit verder teruggeschroefd dan gepland door minder vluchten en vliegtuigen. Op het kantoorkosten en overhead wordt 150 miljoen euro meer bezuinigd, het dubbele van al was aangekondigd

"Het akkoord tussen KLM en de vakbonden verdient navolging in de onderhandelingen met de Franse vakbonden", aldus De Juniac. "We rekenen op dit cruciale punt in de geschiedenis van Air France-KLM op de geest van verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de werknemers." Zonder akkoord is een harde sanering en ingreep in personeel het enige alternatief.

AF-KLM slaagt er niet om de personeelskosten terug te dringen. De kosten voor piloten en personeel stegen in het tweede kwartaal naar meer dan twee miljard euro.

Iets beter

Op de beurs vallen de cijfers goed, ondanks het verlies en de noodzaak tot nieuwe bezuinigingen. De omzet en de operationele resultaten zijn iets beter dan de meeste analisten hadden verwacht. Het aandeel Air France-KLM staat rond de middag op een winst van 3,75 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl