TomTom-navigatie voor de auto
NOS Nieuws

Meer omzet en minder winst voor TomTom

Navigatiebedrijf TomTom heeft het afgelopen kwartaal gemengde resultaten behaald. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar steeg de omzet met 5 procent tot 265 miljoen euro. Maar de winst kelderde met 71 procent naar 2,5 miljoen euro. De winstdaling is vooral te wijten aan de goedkope euro terwijl veel kosten in dollars gemaakt worden. Topman Harold Goddijn noemt de resultaten desondanks "solide".

Minder kastjes

De verkoop van losse navigatiekastjes zakte de afgelopen drie maanden in. In Europa daalde de verkopen met 7 procent, in de VS met 19 procent.

Daarnaast verdient TomTom minder aan de ingebouwde technologie in auto's. Dat komt doordat de contracten die TomTom met autofabrikanten heeft geleidelijk aflopen.

Het bedrijf zoekt daarom "verbreding in de consumentenproducten" die het aanbiedt. Sporthorloges schroefden de losse verkoop op. En afgelopen kwartaal bracht het bedrijf een nieuwe actiecamera voor outdoorgebruik op de markt die de omzet een impuls moet geven.

Meer zelfrijdend

Aan telematica en licenties voor het gebruik van de navigatietechnologie wist TomTom de afgelopen maanden meer te verdienen. Het bedrijf werkt aan realtime kaarten en de onderlinge communicatie tussen auto's. Dat is de technologie die kan worden gebruikt voor zelfsturende voertuigen.

TomTom verwacht dit jaar een omzet van 1 miljard euro, en dat is in lijn met eerdere verwachtingen.

Nieuw gezicht

Tegelijk met de halfjaarcijfers kondigde TomTom ook een wisseling van de wacht aan. Financieel directeur Marina Wyatt maakt op 1 augustus plaats voor Taco Titulaer.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl