NOS Nieuws

De gele trui heeft vaak een buikje

Het zijn piekweken voor winkels die wielerkleding verkopen. De populariteit van het wielrennen zit al in de lift, maar de start van de Tour de France in Nederland zorgt voor een stevige bonus.

"We hebben zeker 50 procent meer Tourshirts verkocht dan vorig jaar", zegt eigenaar Mark Wernsen van webwinkel Wieleroutfits. "Om de levertijden kort te houden draaien we extra lange werkdagen. Desnoods buffelen we in de avonduren door om alles op tijd weg te krijgen."

Wernsen startte enkele jaren geleden met z’n webshop omdat hij een gat in de markt zag. "Ik ging zelf wat actiever fietsen en merkte dat ik eigenlijk nergens de kleding kon vinden die ik zocht." Wernsen noemt de wielerwereld "vrij traditioneel". "De meeste winkels zijn ouderwets. Ze verkopen fietsen, doen onderhoud, hebben verstand van materiaal en hangen daarnaast wat shirtjes aan een rek. Vaak dertien in een dozijn. Bijzondere spullen zijn bijna niet te vinden.”

Retro shirts

Wielerwinkels hebben de afgelopen jaren veel last gehad van de economische malaise. "Mensen kochten is crisistijd nog wel, maar ze vielen vaak voor low-budget-setjes. Ze zaten op de centen. Die tijd is voorbij. Het mag weer wat kosten. Gelukkig maar."

Want bezuinigen op de 'looks', dat hoort eigenlijk niet bij deze sport, zegt Wernsen. "Wielrenners zijn van nature ijdeltuiten. Mensen die een vermogen spenderen aan een fiets willen er goed uitzien en er gesoigneerd bij lopen. Zeker als je het vergelijkt met hardlopers die altijd kiezen voor functionele kleding. Wielrenners willen zich identificeren met hun nieuwe Pinarello of Bianchi. Ze willen fietsen als een prof."

Bijzondere shirts doen het dan ook goed. Zo is "retro sportkleding momenteel echt een trend," volgens een woordvoerder van online sportkledingwinkel Sportus. De webwinkel is in 1998 opgericht en richt zich op retro sportoutfits, onder andere wielertenues. "Gedurende de Tour verkopen we flink meer wielershirts, maar dit jaar gaat het nog beter dan anders; we verkopen zo'n 30 procent meer dan eerdere jaren."

Schleck

Wernsen heeft naar eigen zeggen het grootste assortiment fietskleding van de Benelux. Met als kanttekening dat de afzetmarkt in Luxemburg, nu de broeders Schleck passé zijn, behoorlijk op z’n gat ligt. België loopt daarentegen uitstekend. "Zeker een kwart van onze verkoop gaat naar België, vooral naar Vlaanderen. Onze zuiderburen zijn wielergek, maar ze lopen op internet nog jaren achter. Online shoppen doen ze in Nederland."

Op verzoek van de NOS heeft Mark Wernsen een hitparade gemaakt met de bestverkochte wieleroutfits van deze maand.

1) Lotto Jumbo

"De kaskraker. Zeker het Tourshirt met de rood-wit-blauwe kraag is hot. Keerzijde is dat veel klanten juist niet dit shirt willen dragen omdat ze geen meeloper willen zijn. Die doelgroep kiest vaak voor mooie shirts van onbekende ploegen. Retro is de trend en vooral Italiaans is hip."

2) Maillot Jaune

"De officiële gele trui van Le Coq Sportif. Veel mensen denken nu eenmaal dat ze daar pijlsnel van gaan fietsen. Opvallend is dat we de gele trui erg vaak verkopen in de maten 3XL tot 5XL. Dat zijn dus de wat oudere mannen met een buikje die wat wijdbeens op de fiets zitten."

3) Maglia Rosa

"De roze leiderstrui van de Giro d’Italia. Ik denk dat er geen enkele andere sport is met zoveel knalroze mannen. Hardlopers houden niet zo van dat drukke gedoe met die felle kleuren en kiezen voor functionele kleding. Wielrenners zijn en blijven gewoon ijdele mensen met modieuze coupes, een baardje en geschoren benen."

4) Garmin-Cannondale

"Niet omdat ze zo goed presteren dit jaar, maar vooral door de mooie kleuren. Zwart met groen is een combi die snel oogt en in de mode is. Veel mensen hebben tegenwoordig een zwarte fiets en dit is een outfit die daar mooi bij past."

5) Saxo Tinkoff

"Commercieel speelt de kledingsponsor het slim. Ze hebben al drie verschillende shirts uitgebracht. 'Limited editions' uiteraard. Vooral het Tourshirt loopt goed. Aanjager van dit shirt is Alberto Contador. Een populaire renner met een positieve uitstraling. We merken dat hij veel fans heeft in België."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl