Een pakketbezorger op weg naar de volgende klant
NOS Nieuws

Deel pakketbezorgers staakt vandaag

Een deel van de zelfstandige pakketbezorgers staakt vandaag. Zij zijn niet tevreden over het onderhandelingsresultaat dat PostNL en de FNV hebben bereikt. Ze zeggen dat ze meer nodig hebben om te kunnen overleven.

PostNL bevestigt dat op vier depots - Utrecht, Goes, Opmeer en Ridderkerk - ontevreden pakketbezorgers zich verzamelen. Bij drie andere distributiecentra zijn pakketbezorgers niet komen opdagen. Het zou om ongeveer 100 actievoerders gaan. "In Utrecht worden door medewerkers van PostNL wel pakketten uitgereden. Die worden door de actievoerders doorgelaten. Hoe dat bij de andere depots gaat is nog niet bekend", zegt een woordvoerder van PostNL. "Het merendeel van de pakketten zal dus gewoon bezorgd worden."

Blokkade

In Goes zou inmiddels wel sprake zijn van een blokkade. Met bezorgbussen blokkeren pakketbezorgers de in- en uitgang van het postbedrijf aan de Columbusweg.

Gisteren werd bekend dat alle pakketbezorgers die als zelfstandige pakketten rijden voor PostNL, in dienst mogen komen. Het tarief voor pakketbezorgers die wel zelfstandig willen blijven, gaat met zo'n 10 procent omhoog.

De stakers zijn lid van SubcoPartners, een van de bonden van zelfstandige pakketbezorgers. SubcoPartners vertegenwoordigt 350 van de circa 1500 zelfstandige pakketbezorgers in Nederland. Hoeveel leden meedoen aan de staking, is nog onduidelijk.

De bond voelt zich verraden door de FNV. SubcoPartners zegt de FNV een duidelijk mandaat te hebben gegeven, waar de vakbond zich niet aan gehouden heeft. In het NOS Radio 1 Journaal zei Maurice Jacobs van SubcoPartners net zo teleurgesteld te zijn in de FNV als in PostNL.

Voorgelogen

"Om aan wet- en regelgeving te voldoen, hebben we 25 procent loonsverhoging nodig in plaats van 10 procent. En anders is het kiezen tussen langzaam failliet gaan, frauderen of stoppen." Zo moeten zelfstandigen - die een bus willen die meer dan 500 kilo kan vervoeren - een zogenoemde NIWO-vergunning aanvragen. Die kost 2000 tot 3000 euro. Bezorgers die de vergunning aanvragen, moeten ook 9000 euro op hun bankrekening hebben staan om aan te tonen dat ze kredietwaardig zijn.

In dienst treden van PostNL is volgens Jacobs geen optie: "We worden al twee jaar voorgelogen door PostNL."

Alles of niets

De FNV zegt in een reactie op de kritiek van SubcoPartners dat je bij onderhandelingen kunt kiezen voor de koers 'alles of niets'. "Maar wij hebben geluisterd naar de andere partij en daarover steeds contact gehouden met onze achterban. Het akkoord is volgens ons niet alles, maar wel een behoorlijke stap", aldus FNV-onderhandelaar Reinier Stroo.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl