Consument baalt van verpakte groente

Consumenten ergeren zich aan verpakte groente. Uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van voorlichtingsbureau Milieu Centraal blijkt dat driekwart van de mensen liever onverpakte groente koopt.

"Consumenten willen liever hun groente zelf uitkiezen zodat ze de beste er uit kunnen pikken en beter de hoeveelheid kunnen bepalen", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal.

Maar de verpakkingen hebben volgens Stolk wel degelijk een functie. Het plastic biedt bescherming tijdens het vervoer en de groente is langer houdbaar. "Komkommers die van ver komen blijven langer goed in het plastic. De milieubelasting van de verpakking is in de meeste gevallen een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf".

Voordeelverpakkingen

Uit het onderzoek blijkt verder dat de consument liever een voordeelverpakking koopt dan een portieverpakking. Volgens Milieu Centraal kan de portieverpakking voor kleinere huishoudens juist weer handig zijn. Het voorkomt dat een deel van het product wordt weggegooid.

Milieu Centraal gaat met producenten en supermarkten in gesprek om te kijken of het mogelijk is om consumenten beter voor te lichten over de functie van de verpakkingen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl