NOS Nieuws

Boze chauffeurs blokkeren taxistrook Schiphol

Taxiprotest op Schiphol

Taxichauffeurs hebben weer actiegevoerd op Schiphol. Ze blokkeerden enkele uren de taxistrook voor de aankomsthal. De chauffeurs zijn boos omdat taxi's zonder speciale Schipholvergunning tegenwoordig ook klanten mogen oppikken op de luchthaven. Dat leidt volgens hen tot ronselpraktijken en oneerlijke concurrentie.

De blokkade van de taxistrook begon rond 15.00 uur en duurde tot 18.00 uur. Er deden ongeveer honderd chauffeurs aan mee. De actie leidde tot overlast voor klanten, die moeilijker aan een taxi konden komen. In juni was er al een soortgelijke actie.

Een van de actievoerders is door een andere taxichauffeur, volgens omstanders een "ronselaar", aangereden en gewond geraakt. De marechaussee heeft de chauffeur aangehouden en zijn auto in beslag genomen. Hij wordt ervan verdacht dat hij met opzet op de actievoerder is ingereden. De gewonde man is per ambulance naar het ziekenhuis gebracht; zijn toestand is onbekend.

Gerechtshof

Tot enkele maanden geleden mochten alleen taxi's met een Schipholvergunning klanten oppikken op Schiphol. Zo wilde de gemeente Haarlemmermeer de kwaliteit garanderen en het ronselen van klanten tegengaan. Andere taxi's mochten wel passagiers brengen, maar niet meenemen vanaf de luchthaven.

In april bepaalde het gerechtshof dat de gemeente Haarlemmermeer daarmee te ver was gegaan. De speciale taxistrook mag wel voorbehouden blijven aan taxi's met Schipholvergunning, maar andere erkende taxi's moeten elders op de luchthaven wel klanten kunnen oppikken.

Passagiers wegkapen

Volgens de vaste Schipholchauffeurs staan die collega's nu bij de deuren van de aankomsthal te wachten om passagiers aan te spreken en weg te kapen. "Korte ritjes sturen ze naar ons door, maar de lange ritten houden ze zelf", zegt een chauffeur van TaxiMobility, die wel een Schipholvergunning heeft en dus altijd op de taxistrook staat te wachten.

Hij vindt dat oneerlijke concurrentie, omdat de officiële Schipholtaxi's per rit drie à vier euro aan Schiphol afdragen. Bovendien betalen ze veel geld voor het vereiste keurmerk en de vergunning. Andere taxi's hebben die kosten niet, maar pakken wel de beste ritten, zegt de chauffeur van TaxiMobility. "En voor ons blijven de ritjes naar Hoofddorp en Schiphol-Rijk over." Hij benadrukt dat andere taxi's wat hem betreft welkom zijn op Schiphol, maar dan wel tegen dezelfde voorwaarden.

Het protest van vandaag was vreedzaam, maar dat kan volgens de chauffeur (die zijn naam liever niet wil noemen) de volgende keer anders zijn. "Er gaan al wilde verhalen rond over de volgende acties, zoals het blokkeren van wegen."

Haat en nijd

Taxi's van de BIOS-groep, een van de twee grote bedrijven met Schipholvergunning, deden niet mee aan de protestactie. "We begrijpen de actie wel, maar vinden het jammer dat het over de rug van de reizigers gebeurt", zegt woordvoerder Martijn van Leeuwen. BIOS voert overleg met Schiphol en de gemeente om de situatie te verbeteren.

"De spanningen rond de taxistandplaats lopen op", zegt Van Leeuwen. "Er is de laatste tijd veel haat en nijd tussen de chauffeurs." Volgens hem zijn er af en toe opstootjes, maar die blijven beperkt doordat er veel beveiligers van Schiphol in de buurt zijn. "Maar dat er iets moet gebeuren, is wel zeker."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl