Jongeren gebruiken hun smartphone op de fiets
NOS Nieuws

Geen 'gratis' toestel meer bij onvoldoende inkomen

Telecomproviders moeten klanten geen 'gratis' toestel in combinatie met abonnement meer geven als ze onvoldoende inkomen hebben, vindt minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem.

De minister reageert hiermee op een uitspraak van de Hoge Raad. Die stelde vorig jaar dat een gratis telefoon in feite een lening is, waardoor de Wet op het financieel toezicht van toepassing is. Die wet geldt ook voor bijvoorbeeld banken, webwinkels en autodealers waar klanten uitgesteld kunnen betalen.

Geld lenen kost geld

Bij een lening moet de aanbieder informeren over de rentepercentages en er moet een kredietwaarschuwing worden gegeven. Bij telefoonabonnementen komt dus in de toekomst te staan: "Let op, geld lenen kost geld". Ook moet het totale bedrag dat over de gehele looptijd wordt betaald erbij staan.

Bovendien moeten telecomproviders toetsen of de klant de maandelijkse lasten kan dragen. Als het verleende krediet hoger is dan 250 euro, moet dat gemeld worden bij het Bureau Kredietregistratie, waardoor andere kredietverleners ook op de hoogte worden gesteld.

Als een klant dan meerdere leningen heeft lopen, kan het gebeuren dat een provider een toestel niet kan verkopen.

Geen uitzondering

Telecomproviders wilden dat de minister een uitzondering zou maken voor de 'gratis' telefoons. Dijsselbloem vindt dat niet wenselijk, omdat veel mensen in de problemen komen doordat ze te veel geld lenen.

Vodafone vraagt zich af welk probleem deze "strengere beoordeling" oplost. Volgens de provider wordt er al geruime tijd succesvol samengewerkt om schulden terug te dringen. Ook stelt Vodafone dat een provider "significante aanpassingen" zal moeten doen om een abonnement op de huidige manier te blijven verkopen en die zou een flinke investering vereisen.

Er zijn veel pragmatischer maatregelen te bedenken, meent T-Mobile. De provider denkt dat met deze nieuwe regelgeving het kopen van een telefoon in combinatie met een abonnement veel ingewikkelder wordt.

KPN heeft nog niet gereageerd.

De Consumentenbond laat in een reactie weten dat dit iets is waar zij ook lang voor hebben gepleit, omdat de consument vanwege de vage geldbedragen in problemen kunnen komen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl