De Tour de France in Utrecht
NOS Nieuws

Een peloton aan nieuwe wielertitels

Jarenlang stelde het niets voor. Maar nu struikel je in de boekhandel over de Tourboeken. Dit jaar zijn er al bijna zeventig nieuwe wielertitels uitgebracht. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de aanstaande Tourstart in Utrecht.

''Je zou niet verwachten dat er zoveel nieuwe boeken bij zijn gekomen. Na alles wat er gebeurde bij de Raboploeg en andere dopingschandalen, zou je denken dat mensen er langzamerhand wel genoeg van zouden krijgen,'' zegt eigenaar Bart Jansen van boekhandel Verkaik in Gouda.

Gekte

Maar niks is minder waar. ''Door de start van de Tour in ons land is er een soort gekte ontstaan. De vraag naar boeken is veel groter dan voorheen.” Het Tourpeloton scheert zondag rakelings langs zijn winkel, die voor de gelegenheid grotendeels in het teken staat van de Grande Boucle. ''Ik heb heel veel boeken en tijdschriften ingekocht die gaan over de tour of die met fietsen te maken hebben. Ze verkopen goed.''

De vraag naar Tourboeken is veel groter dan voorheen.

Bart Jansen, eigenaar boekhandel

Hoeveel de nieuwe lading tourboeken oplevert, is lastig te zeggen. Peter Rosendaal van Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB): ''Boeken hebben een NUR-code. Die rangschikt elk boek op genre. Er is natuurlijk wel een genre sport, maar weer niet een apart genre voor wielrennen. Het is dus niet te zeggen hoeveel de omzet van dit genre is.''

Maar dat de boeken geld in het laatje brengen, staat als een paal boven water. ''Sportboeken zijn ontzettend populair. Vooral non-fictie doet het goed. Kijk maar naar Kieft van Michel van Egmond.''

Uitverkocht

Bang om na de Tour met een stapel boeken te blijven zitten, is Jansen niet. ''Het is achterover leunen en wachten tot alles uitverkocht is”, zeg hij gekscherend. “Nee, het gaat niet vanzelf. Maar u hoeft niet te denken dat u hier over een maand alles voor half geld in de opruiming ziet liggen. De aandacht zal uiteraard wel weer wegzakken, maar niet naar het lage niveau waar het vandaan kwam.''

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl