Hans Schotte voor zijn groente- en fruitzaak
NOS Nieuws

Gorinchem wil van winkelen 'een belevenis' maken

  • Marc-Robin Visscher

    Verslaggever

  • Marc-Robin Visscher

    Verslaggever

Door verslaggever Marc-Robin Visscher

Anderhalf jaar geleden opende Hans Schotte een speciaalzaak in groenten en fruit. "Ik kwam uit de horeca, maar moest iets anders gaan doen", vertelt hij. "Toen zag ik een advertentie in de krant: franchisenemers gezocht. Ik heb wat slapeloze nachten gehad, maar de winkel loopt fantastisch moet ik zeggen. Ik ben ook een positief mens trouwens, dat scheelt."

Er staan nog steeds veel winkelpanden leeg in Gorinchem, maar er lijkt een kentering gaande. Startende ondernemers ruiken hun kans en beginnen een nieuwe zaak.

In het pand van Hans Schotte was vroeger een een bloemenwinkel gevestigd. Er lag al een geschikte tegelvloer in, er hoefde niet veel verbouwd te worden. En het eerste jaar kreeg Schotte korting op de huur. "Verder word ik goed begeleid door het moederbedrijf. Wekelijks komt er iemand langs met adviezen."

Chocolatier Kees-Jan Hooglander

Er wordt steeds meer online gekocht, maar dat kan voordelig zijn voor nieuwe, gespecialiseerde winkeliers, meent chocolatier Kees-Jan Hooglander. Hij begon in 2013 met zijn chocoladewinkel aan de rand van de Gorinchemse binnenstad.

"Mensen verwachten een hoge kwaliteit en een persoonlijke benadering", zegt Hooglander: "Voordat ik begon, heb ik uitgebreid onderzoek gedaan. Daaruit bleek dat er ruimte was voor een speciaalzaak als deze, maar ik moet zeggen dat de zaken ver boven verwachting gaan."

Belevenis

In Gorinchem staan nog steeds veel winkelpanden leeg, maar er zijn lichtpuntjes zoals deze twee nieuwe ondernemingen. "Ik denk dat het beter gaat. Er is meer vraag naar leegstaande panden", zegt binnenstadmanager Ed Ligthert.

Namens de gemeente en verhuurders probeert hij nieuwe bestemmingen te vinden voor leegstaand onroerend goed: "We proberen het winkelgebied te verkleinen, met een goede combinatie tussen winkels en horeca. Winkelen meer een belevenis maken, want dat heeft toekomst."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl