De brand op rangeerterrein de Kijfhoek in 2011
NOS Nieuws

Informatie over treinen met gevaarlijke stoffen gebrekkig

De informatie over treinen die gevaarlijke stoffen vervoeren, klopt niet altijd. Dat kan bij een botsing, ontsporing of brand "potentieel gevaarlijke situaties" opleveren voor spoorpersoneel en hulpdiensten. Dat concludeert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een onderzoek naar het functioneren van IGS, het informatiesysteem dat speciaal voor het spoorvervoer is ontwikkeld.

Bij controles vorig jaar van 412 treinen bleek er in 37 gevallen iets mis te zijn. In 14 gevallen was dat bij treinen die gevaarlijke stoffen vervoerden. De overtredingen variëren van onjuiste treinsamenstellingen tot het volledig ontbreken van informatie over treinen met gevaarlijke stoffen die op het spoor aanwezig waren.

Daarnaast signaleert de ILT ook het bestaan van "spooktreinen" en "weestreinen". Een spooktrein is een trein die in het IGS-system staat, maar in werkelijkheid niet bestaat. Een weestrein is een trein die op het spoor staat, maar waarvan niet bekend is wie de vervoerder of eigenaar is.

Sancties

De verantwoordelijken voor de misstanden zijn door de ILT gedwongen om maatregelen te nemen. Ook zijn processen-verbaal opgemaakt.

De bevindingen van het onderzoek zijn ook besproken met ProRail en de vervoerders op het spoor. Dat heeft tot aanpassingen en verbeteringen geleid. Toch vindt de ILT dat er meer moet gebeuren. Zo zouden alle wagons een GPS-voorziening moeten krijgen, zodat altijd bekend is waar hij is en wat de lading is. Daar is dan wel EU-regelgeving voor nodig, zegt de ILT.

Onvolledige en onjuiste informatie leidde vier jaar geleden tot een bijna-ramp op rangeerterrein de Kijfhoek tussen Barendrecht en Zwijndrecht. Die gebeurtenis was de aanleiding voor de invoering van IGS.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl