Nieuwe Europol-dienst speurt naar IS-accounts sociale media
Europol zet een nieuwe opsporingsdienst op die op zoek gaat naar de kopstukken achter de IS-propaganda-accounts op sociale media. Dat schrijft de Britse krant The Guardian.
Dagelijks versturen aanhangers van Islamitische Staat naar schatting zo'n 100.000 Twitterberichten vanaf ruwweg 50.000 accounts. De berichten zijn meestal bedoeld om jihadisten aan te trekken voor de strijd in Irak en Syrië. De nieuwe dienst wil niet alleen weten wie er achter de accounts zitten, maar ook op wie zij zich richten en waarom.
"Het zijn meestal jongeren in een kwetsbare positie", zegt de directeur van Europol, Rob Wainwright. "We willen weten wie die mensen zijn die jongeren proberen over te halen om te komen vechten voor IS."
Samenwerking
Het streven is om ieder nieuw ontdekte account binnen twee uur te blokkeren. Volgens Wainwright een lastige opgave vanwege het dynamische karakter van sociale media.
De nieuwe dienst werkt volgens de Europol-directeur samen met een aantal sociale media. Welke dat zijn wil hij niet zeggen.
De dienst is een van de antwoorden van Europese overheden op de aanslag op Charlie Hebdo in Parijs, schrijft de krant. Vanaf 1 juli moet de nieuwe Europol-afdeling operationeel zijn.