Advies: twee fiets- en voetgangersbruggen over het IJ
Over het IJ in Amsterdam moeten in de toekomst twee fiets- en voetgangersbruggen komen. Dat is nodig om de verwachte drukte aan reizigers te kunnen opvangen, zegt een adviescommissie van de gemeente.
Door de ontwikkeling van de IJ-oevers in Amsterdam-Noord is de drukte op de veren tussen Centraal Station en het stadsdeel Noord snel toegenomen. De verwachting is dat die de komende jaren nog eens met veertig procent stijgt. In Amsterdam-Noord worden verschillende woningbouwlocaties ontwikkeld en ook het aantal bedrijven neemt toe.
De komst van de Noord/Zuid-metrolijn is niet voldoende om de extra reizigers tussen Noord en Amsterdam-Centrum op te vangen. De afgelopen avond presenteerde de commissie haar conclusies aan het college van B en W en de bewoners van Amsterdam-Noord.
Veren
De gemeente zou er volgens de commissie goed aan doen om eerst het aantal veren uit te breiden en ze dagelijks langer in te zetten. Verder moet de gemeente onderzoeken of aan de flanken van het IJ twee bruggen kunnen komen.
Zo'n brug zou niet direct achter Amsterdam CS, over het IJ naar Noord kunnen gaan. Dat is volgens de commissie niet haalbaar vanwege de bocht in het IJ op dat punt. Een brug op die plek zou te veel het zicht belemmeren van de scheepvaart.
Tunnel
De commissie onderzocht ook nog een tunnelvariant. Maar een fiets- en voetgangerstunnel onder het IJ is vooral 's avonds niet veilig genoeg. Een variant om een deel van de IJtunnel geschikt te maken voor fietsers en voetgangers vindt de commissie geen goed voorstel omdat de IJtunnel in zijn geheel beschikbaar moet blijven voor het autoverkeer.
Een voorstel voor een kabelbaan over het IJ is afgewezen. "Een leuk en spannend idee, maar niet uitvoerbaar", stelt de adviescommissie. De kabelbaan zou op z'n minst tachtig meter hoog moeten zijn, om de onderdoorvaart voor cruiseschepen mogelijk te maken.
Wethouder Van der Burg (VVD) zei tijdens de bijeenkomst voor de komst van twee bruggen te zijn, maar dat het nog de vraag is wanneer dat mogelijk is. De twee bruggen zouden elk rond de 65 miljoen euro kosten. Eind dit jaar komt het Amsterdamse college met een voorstel en dan moet de gemeenteraad een definitief besluit nemen.