Met 'Project Lightning' bijhouden wat trending is op Twitter
Het moet straks makkelijker worden om op Twitter evenementen te volgen, ook als je geen lid bent. Het platform werkt aan een nieuwe functie, die 'Project Lightning' wordt genoemd, waarmee live-gebeurtenissen prominenter in beeld moeten komen.
Er komt een knop in de menubalk die al in de app zit, naast de knoppen voor de tijdlijn en privéberichten, schrijft BuzzFeed News. De nieuwsorganisatie sprak met vertrekkend bestuursvoorzitter Dick Costolo en Kevin Weil, die eindverantwoordelijk is voor alle apps.
Overzichtspagina
De knop leidt gebruikers straks naar een nieuwe pagina waar een overzicht te vinden is van evenementen die op dat moment spelen. Dat kan volgens de Twitter-topmannen van alles zijn: grote evenementen, breaking news of bijvoorbeeld het WK voetbal. De belangrijkste voorwaarde is dat er veel over wordt gesproken op het platform.
Op die pagina verschijnen geselecteerde tweets, om te voorkomen dat gebruikers - zoals nu vaak het geval is - overspoeld worden door informatie. Daarnaast moet het mogelijk worden om die grote evenementen te volgen, waarna Twitter ervoor zorgt dat er geselecteerde tweets in de tijdlijn verschijnen.
Mensen die geen Twitter-account hebben, moeten straks ook van Project Lightning gebruik kunnen maken, belooft Weil. Hoe dat precies gaat werken is niet helemaal duidelijk, maar het klinkt alsof gebruikers straks niet per se een account nodig hebben om de app te kunnen gebruiken.
Wanneer Project Lightning beschikbaar komt, is nog niet bekend.
Voldoende?
Evenementen zijn al jaren heel belangrijk voor Twitter, eigenlijk sinds het begin. Het is dan ook opvallend dat er nu pas wordt nagedacht over een uitgebreide pagina waar geselecteerde tweets op verschijnen. Eigenlijk had hier veel eerder aan gedacht moeten worden. Dat is ook wel gebeurd. Vier jaar geleden werd 'Discover' in het leven geroepen, een pagina die ook selectie van tweets, foto's en populaire hashtags bevatte.
Eerder dit jaar besloot Twitter die functie te schrappen. Opvallend genoeg kwam het idee van Discover van Jack Dorsey, die Costolo tijdelijk vervangt als bestuursvoorzitter.
Onder druk
Het verhaal komt op een interessant moment. Het interview met Costolo en Weil is vorige week dinsdag al afgenomen maar pas vandaag door BuzzFeed gepubliceerd. In de tussentijd heeft Costolo aangekondigd te vertrekken als topman bij Twitter. De officiële lezing: hij vond het tijd voor iets anders.
Daarnaast stond Costolo's positie ook steeds meer onder druk. Het aantal actieve gebruikers groeit slechts mondjesmaat en het bedrijf blijft veel geld verliezen. Een belangrijke Twitter-investeerder Chris Sacca schreef begin juni een uitgebreid verhaal over wat er bij het bedrijf beter kan.
Uiteindelijk moet Twitter manieren zoeken om het platform interessant te houden voor gebruikers en daarmee adverteerders. Want hoe meer gebruikers, hoe meer adverteerders bereid zijn te betalen.