NOS Sport

Voor Jan Lammers is Le Mans het echte racen

  • Getty Images
    Jan Lammers wint Le Mans in 1988
  • ANP
    Jan Lammers in actie tijdens de 24 uur van Le Mans. De tribunes puilen uit.

Waar de Formule 1 moeite heeft de binding met de autosportfans overeind te houden, worden de langeafstandsraces populairder en populairder. De tribunes puilen uit, bij de 24 uur van Le Mans maar ook bij soortgelijke wedstrijden in Spa en op de Nürburgring. Honderdduizenden bezoekers maken de races tot succesnummers.

"Het tuttige van vroeger is eruit bij de langeafstandsraces", zegt Jan Lammers, die de 24 uur van Le Mans 22 keer reed maar zaterdag bij de start om 15.00 uur ontbreekt. Hij is een liefhebber, die van zijn hobby zijn werk heeft gemaakt. "Ik kan er mijn passie en ambitie in kwijt. En ik kan er de kost mee verdienen", zegt Lammers in al zijn enthousiasme.

Faxen

De Nederlandse coureur weet nog goed hoe er vroeger over de discipline werd gedacht. Dat was niet echt positief. "Het was voor oude lullen. In vergelijking met 27 jaar geleden is er echter veel veranderd. Vroeger was het Spartaanser. Je had geen stuurbekrachtiger, er was geen airco. Als het in de Formule 1 niet lukte, kon je altijd nog naar de endurance'', geeft Lammers de oude sfeer weer.

"Inmiddels zijn het jonge coureurs, van die afgetrainde baasjes die je bij wijze van spreken kunt faxen. Ze vechten 24 uur lang om één tiende van een seconde", zegt Lammers over de ontwikkeling van het endurance-racen. Om het niveau wat te duiden: zaterdag staat Formule 1-coureur Nico Hulkenberg ook aan de start. "En hij doet het heel verdienstelijk."

Gedenkwaardig

Lammers' overwinning in 1988 was een gedenkwaardige. Met de Britten Andy Wallace en Johnny Dumfries maakte hij een einde aan de Porsche-hegemonie, die al sinds 1982 duurde. Lammers zat zelf 13 van de 24 uur achter het stuur van de Jaguar. Voor het automerk was het destijds de eerste zege op Le Mans sinds 1957.

Lammers sloot Le Mans in zijn hart. "Het is een echt familie-evenement. Een vader-zoon-gebeuren. De echte liefhebbers zijn er de hele week, volgen alles. Fans die niets willen missen van alle festiviteiten die plaatsvinden. De trainingen, de kwalificatie, het eten en drinken, de feesten. Die fan voelt zich zondag net als de deelnemers helemaal gesloopt."

Binding

De binding met het publiek bij de lange races in Le Mans, Spa en de Nürburgring is groot. Op dat gebied heeft de Formule 1 een imagoprobleem. Het is te vaak te voorspelbaar. De afstand naar de fan is te groot. "Wat dat betreft is de komst van Max Verstappen het beste wat de Formule 1 de afgelopen vijf jaar is overkomen."

"Formule 1 is heel groot geworden. En als je te groot wordt, kun je in een kuil vallen. De filosofie van Formule 1-baas Bernie Ecclestone is dat je publiek te eten moet geven en dat er toiletten nodig zijn. Dat is in zijn ogen alleen maar ellende. Hij wilde kijkers voor de buis hebben en het liefst achter de decoder. Dan raak je de binding met je publiek kwijt", oordeelt de voormalig Formule 1-coureur.

Lammers doet dit weekeinde niet mee aan de 24 uur van Le Mans. Volgend jaar wel, is hij stellig. "Dit is wat ik ben. Het wordt mijn 23ste keer dan." Hij is tegen die tijd 60 jaar. Lammers haalt een gevleugelde uitspraak aan als het over zijn leeftijd gaat. "Die auto weet niet hoe oud ik ben."

  • AFP
    Jan Lammers op Le Mans in 2000
  • AFP
    Jan Lammers op Le Mans in 2001
  • EPA
    Jan Lammers op Le Mans in 2005

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl