Een veerboot van Stena Line onderweg naar Groot-Brittannië
NOS Nieuws

Meer verstekelingen in Hoek van Holland ontdekt

Het aantal illegale migranten dat via Hoek van Holland Groot-Brittannië probeert te bereiken, neemt toe. Dit jaar zijn al ongeveer 160 migranten ontdekt die de overtocht wilden maken of hadden gemaakt. Dat is net zo veel als heel vorig jaar, blijkt uit cijfers van het ministerie van Veiligheid en Justitie.

Vorige week trof de Britse douane in de havenplaats Harwich 68 illegale vluchtelingen aan. Ze zaten verstopt in vier vrachtwagens van Poolse chauffeurs. De vrachtwagens waren met een veerboot van Stena Line uit Hoek van Holland gekomen.

Vanmiddag kwamen in Hoek van Holland de transportsector, rederijen, de marechaussee en de Britse grenspolitie bijeen om de problemen te bespreken. Besloten is dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs de eisen van de Britse grenspolitie beter naleven om te voorkomen dat er verstekelingen meegaan. Als de chauffeurs zich aan de Britse eisen houden, krijgen ze geen boete als er toch migranten in hun truck zijn gestapt.

Toevlucht

De problemen spelen vooral in het Franse Calais bij de Kanaaltunnel, maar de partijen zijn ervan overtuigd dat de immigranten hun toevlucht zoeken tot Belgische en Nederlandse havens als de problemen in Calais steviger worden aangepakt.

Vanuit Hoek van Holland vertrekt dagelijks meerdere keren een veerboot naar Groot-Brittannië. Het controlesysteem met eisen van de Britse grenspolitie bestaat al jaren, maar werd slechts op kleine schaal in Hoek van Holland nageleefd omdat er geen noodzaak toe was, zegt Krijn Torreman van het bedrijf Mammoet Ferry Transport.

Afgrendelen

Afgesproken is dat de eisen nu actief onder de aandacht worden gebracht van Nederlandse transporteurs, meldt Transport en Logistiek Nederland. Als de chauffeurs hun vrachtwagens bijvoorbeeld op de juiste manier afgrendelen, verkleinen ze de kans op verstekelingen. Ook moeten ze CO2-sensoren hebben om te meten of er mensen illegaal meereizen.

Chauffeurs kunnen een boete krijgen van duizenden euro's voor mensensmokkel als er illegale migranten aan boord zijn. "Wij willen niet verantwoordelijk worden gesteld voor het falen van de Europese politiek", vindt Torreman. De transportsector wil dat Brussel met een centrale aanpak komt voor heel Europa om de kwestie op te lossen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl