NOS NieuwsAangepast

De pr-ramp van MasterCard

Door NOS Net-redacteur Bas de Vries

Arme MasterCard-werknemer die de afgelopen dagen de 'buzz' op internet over deze creditcard-maatschappij in de gaten moest houden. Op z'n zachtst gezegd heeft het imago van MasterCard een flinke deuk opgelopen na de beslissing om geen overboekingen meer toe te staan naar WikiLeaks.

"In wat voor een puinhoop hebben jullie jezelf gebracht?", vroeg een Indiase twitteraar vanmorgen aan het Twitter-account @Mastercard. Hetzelfde overkomt momenteel bedrijven als Visa, Amazon en Paypal, die eveneens de toorn van de WikiLeaks-fans hebben gewekt.

Storm

Nog voordat de hackersaanval van gisteren werd ingezet, tekende zich op Facebook, Hyves en Twitter een ware pr-ramp af. Een storm die voorlopig niet lijkt te gaan liggen. Pijnlijk voor MasterCard is vooral het gegeven, via de sociale media de afgelopen dagen eindeloos rondverteld, dat dit bedrijf je wel toestaat de Ku Klux Klan te steunen, maar dus niet WikiLeaks.

En dat, terwijl op de donatiepagina toch duidelijk te zien is wat de Klan voor een organisatie is, onderstreept een Nederlandse blogger. Een klik verder en je loopt als sympathisant van de KKK tegen de logo's op van Mastercard, Visa en American Express, die je helpen het geld over te maken.

Lobby

Ook veel rondgepompt op internet wordt het artikel in The Guardian, één van de kranten die samenwerkt met WikiLeaks en zijn oprichter Julian Assange, over de wel héél nauwe banden tussen MasterCard en de Amerikaanse regering.

Uit één van de diplomatieke berichten die WikiLeaks de afgelopen week openbaarde, blijkt dat de Amerikanen hard hebben gelobbied in Rusland om wetgeving verzacht te krijgen waar Visa en Mastercard last van dreigden te krijgen.

Berucht

Hoe om te gaan als bedrijf met al die kritiek via internet? Vooral heel actief, is sinds enige tijd het devies bij de meeste grotere ondernemingen. Klassiek, beroemd en berucht is inmiddels het verhaal van de Amerikaanse journalist/blogger Jeff Jarvis.

Via internet ontketende hij een ware opstand tegen Dell, dat hem een slechte computer had aangesmeerd en vervolgens geen service leverde. Dat kostte Dell uiteindelijk zoveel omzet, dat het bedrijf het roer compleet omgooide en een team vormde dat klagers op internet zo snel mogelijk actief benadert en hulp aanbiedt.

Vergelijkingssite

Die voortvarende aanpak heeft inmiddels school gemaakt, zoals gisteren nog bleek toen de NOS berichtte over vergelijkingssite Independer, die volgens verschillende zorgverzekeraars niet zo onafhankelijk is als ze zelf zegt te zijn. Wie via Twitter een link doorstuurde na die berichtgeving, ontving meteen een tweet van Independer met een verwijzing naar het verweer van het bedrijf op de eigen website.

MasterCard laat zo'n pro-actieve opstelling tot op heden na. Paypal twitterde gisteravond alleen een verklaring rond, waarin een topman probeert uit te leggen dat hij geen bedrijf kan faciliteren dat mogelijk de Amerikaanse wet overtreedt.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl