Instagram en Pinterest krijgen een koopknop
Gebruikers van Instagram en Pinterest krijgen binnenkort een koopknop te zien, om te beginnen in de Verenigde Staten, maar hier nog niet.
Onder foto's in de tijdlijn van gebruikers komt straks een knop te staan, schrijft Instagram. Die knop kunnen adverteerders inzetten om mensen iets te laten kopen, maar bijvoorbeeld ook om een andere app te installeren.
Pinterest wil gebruikers de mogelijkheid geven om via de zogenoemde 'pins' direct iets te kopen, zoals kleding. De collagewebsite wordt vaak gebruikt om evenementen, zoals een bruiloft, te plannen.
Wanneer de koopknoppen naar Nederland komen, is nog onbekend.
Samenwerking
Facebook kocht Instagram drie jaar geleden voor ongeveer 1 miljard dollar. Op dat moment was er nog geen sprake van een directe samenwerking. Dat gaat veranderen. Instagram gaat meer gebruikmaken van data die Facebook al van gebruikers heeft, zoals naar welke tv-series die kijken of welke hobby's ze hebben.
Instagram heeft in Nederland zo'n 772.000 dagelijkse gebruikers. Bij Pinterest zijn dat er 261.000.