Een aftelklok tijdens de proefperiode op station Hilversum.
NOS Nieuws

Trein vertrekt eerder door aftelklok

Een proef die de NS en ProRail hebben gehouden met een aftelklok op het station blijkt tijdwinst op te leveren. Het gaat om stations waar vlak achter het station een overweg is. In de proef begon een klok af te tellen naar nul op het moment dat begonnen werd met het sluiten van de overweg.

De klok is er voornamelijk voor conducteurs. De aftelklok geeft hun op het moment dat de overweg dichtgaat een teken om de trein vertrekklaar te maken. Zo kan de trein direct gaan rijden zodra de overweg is gesloten.

Dankzij dit systeem kon de trein gemiddeld zeventien seconden eerder vertrekken. Nu loopt het sluiten van de overweg en het vertrekklaar maken van de trein niet gelijk.

200 stations

Een aftelklok levert niet alleen tijdwinst op voor de trein, maar ook voor het wegverkeer dat staat te wachten. "De overweg is korter dicht, waardoor mensen minder snel ongeduldig worden en er minder onveilige situaties ontstaan", zegt Paul Kootwijk, programmamanager innovatie bij ProRail.

In Nederland zijn er 200 stations met een overweg vlak achter het station. De proef is gehouden op de stations Hilversum CS en Hilversum Sportpark.

De komende jaren gaat ProRail de klok op meer stations plaatsen. ProRail denkt dat daardoor de totale tijdwinst al snel kan oplopen tot een minuut, waardoor passagiers bijvoorbeeld meer tijd hebben om een aansluiting te halen.

Uitlegvideo van ProRail en NS over de aftelklok

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl