NOS Sport

Max Verstappen draait rondjes in achtertuin

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

  • Louis Dekker

    Verslaggever Formule 1

Max Verstappen op Francorchamps

Max Verstappen is dit weekend de publiekstrekker in Spa-Francorchamps. De 17-jarige Limburger geeft op het circuit in de Ardennen demonstraties met een oude Formule 1-auto en met een nieuwe sportwagen van Renault: de R.S. 01. Tienduizenden autosportfans zien Verstappen rondjes draaien ‘in z’n achtertuin.’

“Supermooi om te doen”, zegt Verstappen na zijn eerste Formule 1-rondjes op Spa. Ik bestuur een oude Red Bull met een V8-motor. Ouderwets Formule 1-geluid dus, dat maakt het extra speciaal. Zeker op dit circuit, met al dat publiek. Ik heb bij het wegrijden opa Frans geloof ik een beetje doof gemaakt. Hij was z’n oordoppen vergeten.”

In de Formule 1-auto rijdt Verstappen uiteraard solo en vermaakt hij het publiek met het het draaien van ‘donuts’ tussen de bochten La Source en Eau Rouge. Hij zet er als het ware zijn handtekening op het Belgische asfalt. Op de tribunes valt op dat Verstappen - geboren in Hasselt - veel Belgische fans heeft. Velen beschouwen hem als een landgenoot, hoewel zijn vader Nederlands is en hij Formule 1 rijdt met een Nederlandse race-licentie.

Max, effe normaal hè. Anders sla ik je.

Bijrijder Jos Verstappen tegen zoon Max
Max laat Jos weer peentjes zweten

Zelfs de politieke partij Vlaams Belang omarmt hem: “Vlaamse F1-piloot Max Verstappen in actie. Nog geen 18 jaar en nu al bij de snelsten ter wereld”, twittert Filip de Winter.

Racemonster

Een aantal geluksvogels wordt door Verstappen getracteerd op een ‘taxi-ride’ met de verse R.S. 01, ontworpen door Renaults Nederlandse design-directeur Laurens van den Acker. Verstappen legt met het knalgele racemonster volledige rondes af op het circuit. Met speels gemak kiest de tiener de ideale lijnen op het circuit. Inzittenden hebben voortdurend het gevoel dat Verstappen de grenzen opzoekt, maar in werkelijkheid is de limiet nog lang niet in zicht.

De boeiendste passagier in de R.S. 01 heet Jos. Want uiteraard moet de vader van Max mee in de tweezitter. De rit is met een actiecamera op film vastgelegd. Van het begin (“Max, effe normaal hè. Anders sla ik je”) tot het eind (“niet normaal man, dat deed je expres hè”) illustreren de beelden de bijzondere band van het duo.

Vader - gepokt en gemazeld in de autosport - zit niet bijster relaxed als passagier. Zoon rijdt stoicijns zijn rondje Spa, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Max is het ijskonijn dat met heimelijk genoegen z’n vader plaagstoten uitdeelt.

Crash

Na de taxi-rides zegt Max Verstappen dat hij volledig is hersteld van de zware crash in de Grand Prix van Monaco. Op jacht naar de tiende positie raakte hij in de slotfase van de race Lotus-coureur Grosjean en verloor de controle over zijn Toro Rosso.

“Ik denk dat ik met 200 kilometer per uur in de kussens vloog. Gelukkig had ik geen pijn. Ik denk dat dat het allerbelangrijkste is. Het was een aardige klap. Je ziet hoe veilig de auto is en hoe goed de veiligheidsmaatregelen op het circuit zijn.”

De coureur beseft dat hij ook geluk heeft gehad. Veel autosport-insiders zeggen dat hij de crash pakweg tien jaar geleden niet zou hebben overleefd. Verstappen, nuchter: “Ik denk dat ik het wel had kunnen navertellen, maar dan was het wel wat anders afgelopen ja.”

  • ANP
    Max Verstappen crashte in de 64ste ronde
  • ANP
    Max Verstappen crasht tijdens de GP van Monaco
  • ANP
    De bolide van Max Verstappen is er slecht aan toe

Twee seconden

Verstappen is een week na Monaco in staat de seconden voor de impact te reconstrueren. “Op het moment dat het fout gaat denk je: ai, die gaat hard aankomen. Dan ga je je voorbereiden op de crash. Daar heb je dan nog pakweg twee seconden de tijd voor. Jezelf schrap zetten en proberen de klap zo goed mogelijk op te vangen. En daarna: balen dat je uit de race ligt en blij zijn dat je nog heel bent.”

Wie denkt dat Verstappen in de volgende Grand Prix risico gaat mijden, heeft het mis. Angst kent de Limburger nog steeds niet. “Dit was m’n eerste grote crash. Nu weet ik wat de auto op kan vangen en ga ik er weer volgas tegenaan.“

Verstappen zegt dat het team hem na afloop van de Grand Prix complimenteerde. “Ze waren heel blij met mijn race. Voor hen maakt het niet uit dat ik crash. Ze hebben gezien dat ik keihard vecht voor de punten en dat zien ze graag. Dat stemt mij positief.”

Dit was m’n eerste grote crash. Nu weet ik wat de auto op kan vangen en ga ik er weer volgas tegenaan.

Max Verstappen

Naweeën

Komend weekend is de Grand Prix van Canada. Verstappen zal er de naweeën ondervinden van het ongeluk in Monaco. De wedstrijdleiding heeft hem immers als veroorzaker aangewezen en dat resulteert in een ‘gridstraf’: op de startopstelling wordt hij vijf plaatsen naar achteren gezet. Verstappen houdt zich niet meer bezig met de schuldvraag: “De wedstrijdleiding heeft besloten dat ik straf krijg. Daar moet ik het maar mee doen.”

Hoewel de straf leidde tot felle discussies gaat Toro Rosso niet in beroep. Dat is logisch, zegt Verstappen. “Het geeft geen zin om te blijven terugblikken. Ik wil vooruit, ik focus op Canada en verheug me op die race. En bezwaar aantekenen, daar schiet je in de Formule 1 niks mee op.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl