Afrekenen bij Albert Heijn
NOS Nieuws

Ahold profiteert van dure dollar

Supermarktconcern Ahold heeft de omzet in het eerste kwartaal zien stijgen met bijna 15 procent tot 11,3 miljard euro. Die forse omzetstijging is voor het overgrote deel te danken aan de dure dollar.

Ahold behaalt bijna tweederde van de omzet in de VS. Door de omrekening van dure dollars naar euro's levert dat veel geld op.

Onder de streep hield Ahold 213 miljoen euro over, tegen 50 miljoen in het eerste kwartaal van 2014. Toen moest de multinational nog fors afschrijven op juridische kosten en een schikking met klanten van het voormalige Amerikaanse dochterbedrijf US Foodservice. In 2003 kwam hier een groot boekhoudschandaal aan het licht.

Glazen en moestuintjes

In Nederland (Albert Heijn, Etos en Gall & Gall) steeg de omzet met 5,7 procent door geslaagde acties. Zo stuwden de moestuinactie en de spaaractie voor kristallen glazen de verkopen omhoog.

Het winkelmandje van de AH-klanten was iets voller en het marktaandeel van AH steeg. Online namen de verkopen toe met 20 procent, via bol.com en Albert Heijn Online.

België

In België werd de dertigste winkel geopend en boekte Ahold een sterke omzetgroei. Ahold voert sinds twee weken overnamegesprekken met de Belgische supermarktketen Delhaize. Over de voortgang van de gesprekken heeft Ahold niets gezegd.

Topman Dick Boer is tevreden over de cijfers: "De positieve beweging in onze omzetontwikkeling stemt ons optimistisch. Ook in het eerste kwartaal hebben we ingespeeld op de veranderende behoeften van onze klanten door verder te investeren in ons prijsaanbod, door onze assortimenten uit te breiden en te verbeteren, ons winkelnetwerk vergroten, nieuwe formules te introduceren en ons toonaangevende online-aanbod te versterken."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl