Sjeik van Qatar woedend op Mansveld om landingsrechten
De luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten zijn de beschuldiging over illegale concurrentie zat. "Qatar Airways krijgt helemaal geen staatssteun, we zijn gewoon beter dan Europese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen," zegt de topman van Qatar Airways, sjeik Akbar Al Baker.
De luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten krijgen voorlopig geen nieuwe landingsrechten op Schiphol, maakte staatssecretaris Mansveld vorige week bekend. Zo lang er sprake is van oneerlijke concurrentie gaat de deur voor luchtvaartmaatschappijen als Emirates, Etihad en Qatar Airways dicht.
Geen handelscontracten
Maar de topman van Qatar Airways laat dat niet zomaar gebeuren, bleek op een persconferentie van de vliegmaatschappij. "Het is een tweerichtingsverkeer. Als wij geen landingsrechten krijgen van jullie, hoeven jullie ook niet te rekenen op jullie handelscontracten met ons land."
De groei van de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten lijkt niet te stoppen. Ondertussen hebben oudere, nationale luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM het zwaar. De Frans-Nederlandse combinatie leed vorig jaar een verlies van 298 miljoen euro. "Ze kunnen de concurrentie niet aan", zegt Al Akbar.
Oliegeld
Alle Europese landen behalve Groot-Brittannië en Italië zijn het eens met Nederland dat er sprake is van illegale concurrentie. Daarom komt er een Europees onderzoek naar de werkwijze van de luchtvaartmaatschappijen uit de Golfstaten. "We moeten inzicht in hun boeken krijgen, zolang dat niet gebeurt, krijgen ze geen nieuwe activiteiten," zegt Europarlementariër Van de Camp.
Moeilijk wordt dat wel. "Het zijn familiebedrijven, met een sjeik als eigenaar. Wij weten niet hoe de financiële stromen lopen," zegt Van de Camp. Maar Europa staat niet alleen in de strijd tegen oneerlijke concurrentie in de luchtvaart, ook de Verenigde Staten doen onderzoek.
Goedkoper
Volgens de topman van Qatar Airways is het onbegrijpelijk dat de luchtvaartmaatschappijen uit de VS en Europa bescherming krijgen van overheden. "Neem de drie grootste carriers uit de Verenigde Staten, die zijn samen goed voor ruim 64 procent van de wereldwijde winst. Zij zouden hun ticketprijs eens moeten verlagen en betere service moeten bieden. Vliegen met een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is erger dan een busrit."
Qatar Airways wil in de toekomst vaker vliegen op Schiphol, op zijn minst dagelijks. Plannen om Air-France KLM te kopen, heeft Qatar Airways niet. Wel staat het bedrijf open voor meer samenwerking.