NOS Nieuws

Fries vlaggenschip verovert Monaco

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

Terwijl Max Verstappen vol gas door de krappe straten van Monaco jakkert, is Dries Wajer op het water op klantenjacht. Tijd om naar het Monaco-debuut van Verstappen te kijken is er amper. Voor de jachtenbouwer betekent het Grand Prix-weekend topdrukte. "Voor mij geen asfalt, maar water. Elke minuut is gevuld."

Het Friese bedrijf Wajer & Wajer bouwt exclusieve boten voor de vermogenden der aarde. "Wij bieden een hevige vorm van recreatie en bijzondere beleving. Het zijn eigenlijk sportauto’s op het water", zegt Dries Wajer. Topsnelheid: 45 knopen ofwel dik tachtig kilometer per uur.

Het is een boot met een wow-factor, vindt Wajer. "Een potentiële klant beslist namelijk in 3 seconden of hij hem koopt of niet. De eerste indruk is goud waard. Wow dus."

Jetset

De Cote d’Azur is voor Wajer geen relaxed vakantieoord, maar een werkplek en een succesverhaal. Saint-Tropez, Monaco en Cannes zijn de zonnige oorden waar hij scoort met zijn familiebedrijf. Wajer vaart van mei tot oktober bijna dagelijks langs de Zuid-Franse kust. Hij is vaste klant op feesten van de jetset. "Daar zijn de potentiële klanten. Een kwestie van het juiste moment en de goede plek."

En dus is het niet verrassend dat de Grand Prix van Monaco voor hem big business is. Want hier draait het om mensen die niet schrikken van het prijskaartje. Vlaggenschip Osprey 38 is te koop vanaf 625.000 euro, de iets bescheidener 34 staat voor 450.000 euro in de catalogus. Exclusief btw.​

  • Louis Dekker / NOS
  • Louis Dekker / NOS

Dorus

Wajer & Wajer begon in 1992 in Loosdrecht. Vader Dorus keerde de metaalindustrie de rug toe. Hij koos voor watersport, zijn passie. Inmiddels is de scheepswerf ruim 15 jaar in het Friese Heeg gevestigd. Daar werden eerst zogenoemde Kapiteinssloepen gebouwd. In 2002 begon het bedrijf met de Osprey. Een hightech-motorboot waar tientallen meubelmakers en technici net zo lang aan sleutelen tot de koper helemaal tevreden is. De werkplaats is de showroom en de showroom is de werkplaats.

Vader en zoon hebben een heldere taakverdeling. Dorus doet de techniek in Heeg en Dries vertegenwoordigt de firma in St. Tropez, 130 kilometer ten zuidwesten van Monaco.

Oranje

In Heeg draait het om geduldig finetunen en Friese precisie, waarbij de klant koning is. Soms zelfs letterlijk. Ja, ook Willem Alexander en Maxima hebben een Osprey. Ze mochten net als andere klanten zelf de kleur, de houtsoort, de bekleding en andere details bepalen. En dus heeft hun Osprey oranje tinten. "Elke boot van ons is uniek."

Het verklaart de populariteit van de Ospreys. Soms komen de klanten letterlijk aanvaren, zoals de Russische miljardair Roman Abramovich. "Hij zag ons op zee en gaf zijn bemanning opdracht me te volgen. Ze gaven me een telefoonnummer om een afspraak te maken voor een proefvaart."

Dat beviel. De eigenaar van voetbalclub Chelsea kocht er meteen twee. Inmiddels zijn ze van al zijn wensen voorzien en geleverd.

Whiskey

De Grand Prix van Monaco levert Wajer & Wajer veel werk op. Het is niet zozeer de jacht op klanten die tijd vergt. "We zijn het hele weekend aan het tenderen en vervoeren zeker duizend mensen", zegt Dries. "Formule 1-teams, hun partners en sponsors nodigen veel vip-gasten uit en wij regelen het vervoer over water."

Het begon vier jaar geleden bij Johnnie Walker. Het whisky-merk had twee grote jachten in de haven aangemeerd. "Wij brachten de gasten van A naar B met vijf Ospreys. Dit jaar doen we dat voor andere opdrachtgevers. Het mooie is: door te varen brengen we vanzelf mensen op een idee."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl