Het voorwoord over Wilders in Dabiq
NOS Nieuws

IS-glossy 'warm bad van bevestiging' voor extremisten

In het voorwoord van het IS-tijdschrift Dabiq staat een foto van Geert Wilders met de tekst: "een kruisvaarder die de profeet bespotte". "Dat is nog niet veel mensen gebeurd", zegt NOS-correspondent Sander van Hoorn. "Als Wilders nog geen bewakers had gehad, was dit het moment geweest om ze in te schakelen."

Dabiq is een online-magazine, gericht op potentiële IS-aanhangers in het Westen. "Het heeft een heel hoog religieus niveau", zegt Van Hoorn. "Iedere keer als de profeet Mohammed wordt genoemd, staat er in fonetisch Arabisch een zinnetje achter met de woorden 'Gods zegen en vrede zij met hem'. Het is gericht op de eenling die vertwijfeld op zijn zoldertje zit en denkt: wat moet ik? Die vindt hier een warm bad van bevestiging."

Texas

In het artikel over Wilders wordt duidelijk een link gelegd met de aanslag in Garland in Texas, eerder deze maand. Wilders was daar spreker op een bijeenkomst over Mohammed-cartoons. Hij was net weg toen de schutters toesloegen.

"Verderop in het artikel wordt gezegd dat mensen die niet naar het kalifaat kunnen komen, 'punten kunnen scoren' door in eigen land de wapens op te nemen", zegt Van Hoorn.

Er staat niet bij dat die schutters in Texas niet meer gepresteerd hebben dan iemand in de enkel te raken en vervolgens zelf zijn doodgeschoten.

Sander van Hoorn over IS-propaganda

Dabiq wordt - anders dan je misschien zou verwachten - uitgegeven als glossy. Volgens onze correspondent is het blad mooi vormgegeven, met veel foto's en goed opgemaakte tekst. "Er staat in dit nummer ook een glossy artikel over de gezondheidszorg in het kalifaat, en hoe goed die is. Maar er staat niet bij dat onlangs een gynaecoloog is vermoord omdat hij de moed had om een vrouw te behandelen. En er staat ook niet bij dat die schutters in Texas niet meer gepresteerd hebben dan iemand in de enkel te raken en vervolgens zelf zijn doodgeschoten."

Strategie

Van Hoorn noemt de boodschappen in Dabiq "preken voor eigen parochie". "Het mediabeleid van IS lijkt te zijn om met iedere uiting een speciale groep te bereiken. De onthoofdingsvideo's van gijzelaars zijn op ons gericht. Maar er zijn ook veel publicaties gericht op mensen in het Midden-Oosten en de Arabische wereld. Het is moeilijk te zeggen of IS daarmee veel bereikt. De strategie lijkt te zijn: iedereen die we bereiken, is er één."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl