BOVAG wil subsidie voor particuliere koper elektrische auto
Autobrancheorganisatie BOVAG wil dat er een nieuw systeem van autobelastingen komt. De BOVAG pleit voor een subsidie om de koop van elektrische auto's door particulieren te stimuleren. Gedacht wordt aan een aankoopsubsidie van 5000 tot 10.000 euro.
Leaserijders worden nu al gestimuleerd om voor een elektrische auto te kiezen, door een extra lage bijtelling van 4 procent.
Eén bijtellingstarief
Ook zijn er lagere bijtellingsniveaus (7, 14 en 20 procent) voor zuinige, niet-elektrische auto's. Voor de auto's met de hoogste CO2-uitstoot geldt 25 procent bijtelling.
Al die verschillende bijtellingsniveaus zijn de BOVAG een doorn in het oog. Ze zouden leiden tot verstoring van de automarkt. "De arbitraire bijtellingsklassen kunnen een automodel maken of breken op basis van theoretische grammen CO2-uitstoot". De brancheorganisatie pleit daarom voor één uniform tarief van maximaal 21 procent. Alleen voor volledig elektrische auto's zou een lagere bijtelling moeten blijven bestaan, van maximaal 11 procent.
Volgens de BOVAG is het niet nodig om via de bijtelling het gebruik van zuiniger auto's te stimuleren, omdat de EU al steeds strengere CO2-eisen stelt aan nieuwe auto's.
BPM afbouwen
Ook wil de BOVAG dat de aanschafbelasting BPM wordt afgebouwd, omdat die leidt tot prijsverschillen met andere EU-landen en dus niet past in de gedachte van één Europese markt.
Een subsidie voor particuliere kopers van elektrische auto's en een afschaffing van de BPM gaat de overheid natuurlijk veel geld kosten. De BOVAG denkt dat de plannen betaald kunnen worden door onder meer de motorrijtuigenbelasting voor dieselauto's zonder roetfilter te verhogen.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën werkt aan een nieuw belastingstelsel voor auto's dat vanaf 2017 moet gaan gelden.