Zeeuwse zucht van verlichting: Sluiskil heeft zijn tunnel
Lang hebben de Zeeuws-Vlamingen uitgekeken naar de Sluiskiltunnel. Vandaag opent koning Willem-Alexander de tunnel die een einde maakt aan jarenlange ergernissen over de verkeerssituatie bij Sluiskil.
De 1100 meter lange tunnel vervangt de draaibrug over het drukbevaren Kanaal van Gent naar Terneuzen. De brug was, toen hij in 1968 openging, een technisch hoogstandje. Het was de grootste draaibrug van Europa. Maar het werd vooral een obstakel, een doorn in het oog van de Zeeuws-Vlamingen.
De brug is vaak open: 23 keer per dag, gemiddeld meer dan 5 uur. En dat betekent 50 procent kans dat je stilstaat. En als je stilstaat, dan sta je lang stil, gemiddeld twintig minuten. Gevolg: lange files, vooral in de spits. Want de brug vormt de belangrijkste verbinding tussen Oost- en West-Zeeuws-Vlaanderen.
Besparing
Het zal de komende jaren alleen maar drukker worden op het kanaal. Terneuzen krijgt een nieuwe zeesluis en dat betekent nog meer en nog grotere schepen die het kanaal gaan bevaren.
De Sluiskiltunnel is niet alleen een feest voor de bewoners. Ook bedrijven kunnen niet wachten tot hij opengaat. De provincie Zeeland berekende dat de tunnel de regio een besparing oplevert van 5 miljoen euro. Het wachten voor de brug kost een vrachtwagen 44 euro per uur en een personenwagen 26 euro.
Verbreding
De tunnel maakt deel uit van een groter project: Vlot en veilig van Goes naar Gent, zoals de provincie de plannen voor de verbreding van de toegangswegen naar de Westerscheldetunnel promoot. Al kort na de opening van de Westerscheldetunnel, in 2003, was er kritiek op de slechte doorstroming. De toegangswegen naar de comfortabele vierbaanstunnel waren tweebaans, met als extra knelpunt de draaibrug bij Sluiskil.
Die bottleneck bij Sluiskil behoort met de nieuwe tunnel tot het verleden en over een paar jaar zal het hele traject van Gent tot aan de A58 bij Goes vierbaansweg zijn met ongelijke kruisingen.
Nooit gekomen
Als alles goed gaat tenminste, want de wegwerkzaamheden op Zuid-Beveland liggen stil door grote kostenoverschrijdingen. Ook blijken de plannen niet te deugen. Onlangs stapte de gedeputeerde om die reden op. De weg zou volgend jaar klaar moeten zijn, maar dat wordt waarschijnlijk 2018. De nieuwe vierbaansweg van Gent naar Goes moet de doorstroming verbeteren en ook bedrijven aantrekken. De provincie gaat zelfs uit van een groei van 6 procent.
Wies Saman van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging waagt zich niet aan voorspellingen. "Na de opening van de Westerscheldetunnel verwachtte de provincie 10.000 extra banen in Zeeuws-Vlaanderen. Die zijn er nooit gekomen", zegt hij. "Maar dat de tunnel goed is voor het vestigingsklimaat is wel duidelijk. Als de infrastructuur verbetert, zal het voor bedrijven aantrekkelijker worden zich te vestigen."
Werkgelegenheid
Zeeuws-Vlaanderen kan die groei goed gebruiken. De laatste tijd zijn veel banen verloren gegaan door onder meer de sluiting van de Glasfabriek in Sas van Gent, Philip Morris in Bergen op Zoom en de bezuinigingen bij Zorgsaam. In 2016 sluit ook Philips Lighting zijn deuren. Op 23 mei gaat de tunnel open. Alleen fietsers en voetgangers blijven aangewezen op de brug.
De tunnel is vijf weken eerder klaar dan gepland en kostte 25 miljoen minder dan begroot: 300 miljoen euro. Daarvan is 13 miljoen euro door Vlaanderen betaald.