'Schoolpleinen verschillen, maar de spelletjes zijn hetzelfde'
De Britse fotograaf James Mollison reisde de wereld over om foto's te maken van kinderen op schoolpleinen. Hoe verschillend zien de pleinen eruit? Zijn de kinderen anders? De fotoserie Playground is momenteel te zien in de Flatland Gallery in Amsterdam.
Het is de plek waar je als kind relaties ontwikkelt, waar je mensen leert kennen, vrienden maakt en spelletjes leert.
Mollison kwam op het idee toen hij terugdacht aan zijn tijd op school. "Ik dacht aan wat ik me daarvan kon herinneren", zegt hij in een gesprek met het NOS Jeugdjournaal. "En ik realiseerde me dat bijna alle herinneringen die ik heb, zich afspelen op het schoolplein. Ik kon me niet veel herinneren van het klaslokaal; het waren vooral dingen die op het schoolplein waren gebeurd."
De 9-jarige tweeling van zijn zus bevestigt dat beeld, stelt Mollison. "90 procent van de dingen waar ze over praten als ze uit school komen, zijn dingen die op het schoolplein zijn gebeurd."
Een interessante plek dus, vindt de fotograaf. "Het is de plek waar je als kind relaties ontwikkelt, waar je mensen leert kennen, vrienden maakt en spelletjes leert. Maar waar je ook leert vechten en ruziemaken."
Kenia
Aanvankelijk wilde Mollison alleen schoolpleinen in Groot-Brittannië vastleggen. "Je hebt daar veel verschillende scholen, zoals privéscholen, openbare scholen, plattelandsscholen, hele kleine scholen en scholen met duizenden leerlingen." Maar hij had een opdracht in Kenia en besloot ook daar foto's van kinderen op schoolpleinen te maken.
"Ik ben geboren in Kenia en ik heb me altijd afgevraagd wat er zou zijn gebeurd als mijn ouders in Kenia waren blijven wonen. Naar wat voor school zou ik zijn gegaan? Het viel me op dat ze daar van die mooie gekleurde uniformen dragen. Ik besloot toen dat ik over de hele wereld zo veel mogelijk schoolpleinen zou fotograferen.
Toen Mollison research deed naar schoolpleinen in de wereld viel het hem op dat kinderen soms erg worden beschermd. Handstanden en andere kunstjes worden verboden omdat die te gevaarlijk zouden zijn.
Daarom maakten de schoolpleinen in Noorwegen, waar kinderen veel vrijheid krijgen, indruk op hem. "Het leuke daar is dat kinderen gestimuleerd worden om in bomen te klimmen en te integreren met de omgeving. En als ze een keer vallen, dan vallen ze maar. Dat hoort er ook bij als je opgroeit."
Bij jongens tussen de 5 en 9 jaar oud zie je overal een explosie van energie als ze op het speelplein komen
Er is veel verschil in de faciliteiten op schoolpleinen in de wereld. In bijvoorbeeld Kenia, India en Bhutan zijn die eenvoudig, maar in sommige andere landen is er op schoolpleinen juist heel veel te doen, zegt Mollison. Ook de omgeving verschilt enorm; sommige schoolpleinen liggen tussen de bomen, andere zijn ingebouwd door gebouwen.
Maar Mollison kwam ondanks die verschillen tot een interessante conclusie: "Waar ik ook was, in India, een land in Afrika, in Europa of in de VS, hoe de kinderen met elkaar spelen is overal hetzelfde."
"Bij jongens tussen de 5 en 9 jaar oud zie je overal een explosie van energie als ze op het speelplein komen. Rennen, vals spelen, op elkaar springen en elkaar laten struikelen. De meisjes doen veel klapspelletjes en aan touwtje springen."
Mollison maakte eerder de serie Where Children Sleep, waarin kinderen over de hele wereld in hun slaapkamer werden gefotografeerd.