Unbranded-directeur Hartveldt voor het decor in Wenen
NOS Nieuws

Nederlandse podiumbouwers hebben finale Songfestival al gehaald

  • Nick Renooij

    Verslaggever

  • Nick Renooij

    Verslaggever

"Alles wat je hier ziet, hebben wij gebouwd." Trots loopt commercieel directeur Jauko Hartveldt door de enorme Stadthalle in Wenen, waar de halve finales en de finale van het Eurovisie Songfestival worden gehouden. Zijn bedrijf Unbranded is verantwoordelijk voor de bouw van onder meer het podium, de commentaarposities en de greenroom.

De basis voor het miljoenencontract met de Oostenrijkse televisie werd gelegd tijdens de laatste twee edities van de MTV Awards in Glasgow en Amsterdam. Ook toen bouwde het bedrijf van Hartveldt de enorme podia. "In Oostenrijk en zelfs in de rest van Europa zijn geen bedrijven die shows van dit formaat aankunnen", vertelt hij.

Zes weken

In zes weken hebben tientallen mensen van Unbranded samengewerkt met de omroep ORF om de lelijke, ouderwetse ijshockey- en concertzaal om te bouwen tot de grootste en modernste televisiestudio van Europa.

Het meest in het oog springende decorstuk is het enorme oog van buizen, dat rond het podium is aangebracht. Veertig ton aluminium is daarvoor omgevormd tot 1256 buizen met LED-verlichting. Totale lengte: 3,3 kilometer. Na de finale op zaterdag worden de buizen gesmolten en het aluminium bewaard voor de volgende klus.

Walk Along

Over wat hij vindt van de Nederlandse inzending - Trijntje Oosterhuis met Walk Along - wil Hartveldt niet veel kwijt. "Wij zijn hier om zo goed mogelijk tegemoet te komen aan de podiumwensen van alle deelnemende landen, niet alleen aan die van Nederland."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl