Winkelstraat in Rotterdam
NOS Nieuws

Winkels verkopen meer maar de prijzen dalen

Het gaat de goede kant op met de winkelverkopen, zowel in de levensmiddelenzaken als bij andere winkels. Al vier kwartalen op rij neemt de omzet toe. In de eerste drie maanden van dit jaar werd 2 procent meer verkocht, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.

De omzet staat echter onder druk. Er wordt wel meer verkocht, maar tegen lagere prijzen. Voor consumenten is dat plezierig, voor de winkeliers betekent het minder inkomsten. Vergeleken met een jaar geleden liggen de prijzen gemiddeld 1,8 procent lager en dat is de grootste prijsdaling in tien jaar.

Licht

In de consumentenelektronicazaken en kledingwinkels is het de grootste prijsdaling in jaren, terwijl in winkels met huishoudelijke artikelen de prijzen ook al maanden op rij dalen. De prijzen in levensmiddelenwinkels dalen nauwelijks.

Voor woninginrichters gloort er licht na moeilijke jaren. De omzetgroei bij de meubelwinkels en tapijt- en gordijnzaken kenden de grootste omzetgroei in meer dan zeven jaar.

Webshop

Postorderbedrijven en internetwinkels blijven groeien met percentages waar de winkelstraat alleen maar van droomt. De omzet lag in het eerste kwartaal 13 procent hoger, in de maand maart zelfs 18 procent.

Vooral de omzet van winkels die naast hun gewone winkel ook een webshop hebben groeit snel. Bij deze zogeheten multi-channelers nam de omzet in een jaar tijd met gemiddeld 23,5 procent toe, terwijl de omzet van de pure internetwinkels met 14 procent groeide.

Ondanks de explosieve groei van het online winkelen maakt de internetomzet maar 7 procent uit van de totale omzet van de detailhandel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl