Grolsch, zoals we het bedrijf vaak tegenkomen op de snelweg.
NOS Nieuws

400 jaar en groot dankzij de beugelfles

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

De beugelfles, de reclamemuziek die steevast aan Vivaldi wordt toegeschreven (terwijl die van Clous van Mechelen is) en de slogan Vakmanschap is meesterschap. Het hoort onbetwist bij bierbrouwer Grolsch, die vandaag zijn 400-jarig bestaan viert. Het voormalige familiebedrijf uit Grolle (Groenlo) staat met die prestatie in de top-10 van oudste bedrijven van Nederland.

Langs de A35 bij Enschede, waar sinds 2004 de nieuwe brouwerij staat, wordt vanmiddag getoast op deze verjaardag. "Of we de 500 jaar ook halen? Zeker weten", zegt Tom Huijskes, marketing operations manager.

Huijskes is niet bang dat het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller, dat Grolsch in 2008 voor ruim 800 miljoen euro kocht, de kleine brouwer verwaarloost. Immers, Grolsch produceert per jaar 2,6 miljoen hectoliter bier en dat is slechts 1 procent van het totaal van SABMiller.

  • Grolsch
    De fabriek in Groenlo
  • Grolsch
    Een brouwer in Groenlo aan het werk
  • Grolsch
    Personeelsfoto in Groenlo

"We hebben voldoende zelfvertrouwen en voldoende kwaliteit in huis om ons niet te laten ondersneeuwen. Sterker nog: SABMiller is een wereldspeler op de biermarkt en daardoor hebben we nu de mogelijkheid om met ons merk toegang te krijgen tot heel veel nieuwe landen." Belangrijke markten zijn nu Canada, Engeland, de VS, Rusland, Roemenië en Australië.

Beugelfles

De iconische beugelfles werd in 1897 geïntroduceerd door Theo de Groen, de man die even daarvoor de brouwerij had gekocht. Is die beugel niet heel onhandig? Huijskes: "We zijn er juist hartstikke trots op. Misschien is het logistiek en economisch niet zo'n handige fles, maar we geloven er wel in. Hij heeft ons succes gebracht."

Jarenlang werd die beugel trouwens handmatig aangebracht: "Hele volksstammen scholieren en vakantiewerkers hebben dat gedaan. Pas begin van deze eeuw had Grolsch een machine ontwikkeld die de beugel automatisch op de fles monteert."

Theo de Groen introduceerde de iconische beugelfles

Vakmanschap

De Groen nam ook - vlak na de Tweede Wereldoorlog - reclamemaker Gerard Brummer aan. Brummer, die later toetrad tot de Grolsch-directie, bedacht eind jaren 50 de slogan Vakmanschap is meesterschap. Een kreet die de brouwer nog steeds gebruikt.

Op dit moment heeft Grolsch 650 mensen in dienst.

Reclamemaker en later directielid Gerard Brummer

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl