Tanker van 245 meter in varend dok gehesen
Nooit eerder werd in de Rotterdamse haven zo'n zwaar gevaarte op transport gezet als vanavond in het Calandkanaal. Daar neemt het varende 'dok' Vanguard een 60.000 ton wegende tanker aan boord.
De kolos met een lengte van 245 meter is de afgelopen uren met sleepboten boven het afgezonken dek van de Vanguard gebracht. De ballasttanks worden nu leeggepompt, waardoor de tanker op het dek van de Vanguard komt te liggen.
Het karwei moet volgens een strak tijdschema worden gedaan. Hoewel de Calandhaven ter plaatse maar liefst 24 meter diep is, kan het 'hijswerk' alleen bij hoogwater worden gedaan. Dat betekent dat de klus in 5,5 uur geklaard moet zijn.
Wal
Het is ook nog eens een precisiewerk: om de vracht goed op het dek te krijgen, moeten sleepboten het tankschip op 5 cm nauwkeurig op zijn plaats houden. Duizenden mensen keken vanaf de wal naar het schouwspel op het water.
De Vanguard is het zwaarste zogenoemde zware ladingenschip ter wereld. Het vaartuig is gebouwd voor het vervoer van offshore-installaties. De Vanguard brengt de tanker, die is omgebouwd tot een drijvende opslagtank, de komende weken naar Indonesië.
Brug
Het transport zal 55 dagen duren. Omdat het dok en zijn lading samen te hoog zijn voor een brug over het Suezkanaal, vaart de combinatie om Zuid-Afrika heen.
In Indonesische wateren zal de opslagtank worden gebruikt om ruwe olie die op volle zee wordt gewonnen op te slaan.