NOS Nieuws

'Co-piloot Germanwings testte alertheid verkeersleider'

Co-piloot 'oefende' voor rampvlucht

De co-piloot van Germanwings die zijn toestel opzettelijk liet neerstorten in de Alpen, probeerde al op de heenvlucht te testen of de Franse luchtverkeersleiding wel alert was. Dat zegt oud-piloot en luchtvaartdeskundige Benno Baksteen in het NOS Radio 1 Journaal.

Vandaag werd bekend dat co-piloot Andreas Lubitz al op de heenvlucht van Düsseldorf naar Barcelona eens een scherpe daling instelde op het besturingspaneel. Dat deed hij op het moment dat de gezagvoerder even weg was uit de cockpit. Vlak voordat deze terugkwam, herstelde hij de ingevoerde gegevens.

Ongewoon gedrag

"Als de gezagvoerder weg is, vraagt de luchtverkeersleiding aan Lubitz of hij wat lager wil gaan vliegen", zegt Baksteen. "Tijdens deze reguliere daling voert Lubitz op zijn bedieningspaneel de minimale vlieghoogte in. Dat is helemaal niet nodig om te kunnen dalen tot de hoogte die de leiding vroeg, dus dat is ongewoon gedrag."

De luchtverkeersleiding kan meelezen met de gegevens die een piloot invoert op zijn paneel, maar vaak gebeurt er niets met die informatie, zegt Baksteen. "Het lijkt er daarom op of hij wil testen of de Franse verkeersleiding wel oplet. Hij krijgt geen reactie, dus daaruit maakt hij op dat ze niets zien."

Niets gemerkt

Mocht de verkeersleiding er wel op hebben gereageerd, dan was er volgens Baksteen op zich nog niets aan de hand geweest. "Dan had Lubitz gewoon kunnen zeggen dat hij een vergissing maakte. Niemand was dan gaan denken dat het mogelijk foute boel zou zijn."

De passagiers hebben overigens waarschijnlijk niets gemerkt van Lubitz' handelingen op de heenvlucht. "Hij voert de extreme daling in op het moment dat het vliegtuig net is gaan dalen, zoals de verkeersleiding vraagt. Met het vliegtuig gebeurt op dat moment fysiek niets vreemds."

Tijdens de terugvlucht, van Barcelona naar Düsseldorf, liet Lubitz het vliegtuig opzettelijk neerstorten in de Franse Alpen. Hij zette zijn daling in toen hij de gezagvoerder had buitengesloten uit de cockpit. Alle 150 inzittenden kwamen om het leven.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl