Ook de verplichte taximeter moet verdwijnen
NOS Nieuws

'Oude taxiregels kosten geld en zijn overbodig'

De taxibranche vindt het een goed idee om de taxiregels te versoepelen. "De oude regels leiden tot hogere kosten en zijn overbodig geworden door nieuwe mogelijkheden", zegt Hubert Andela van KNV Taxi. Hij denkt dat de nieuwe regels van staatssecretaris Mansveld voor de chauffeur en de klant positief uitpakken.

In de plannen van de staatssecretaris verdwijnen onder meer de ritbon, de verplichte taximeter en de papieren vergunning uit de taxi. Mansveld wil daarmee overbodige regels schrappen en innovatie bevorderen. Zo moet het makkelijker worden voor nieuwe aanbieders om op de markt te komen.

Op maat

Door de regels te versoepelen kunnen taxibedrijven beter aan de vraag van de klant tegemoetkomen, zegt Andela. "Zoals de staatssecretaris ook aangeeft is er steeds meer vraag naar mobiliteit op maat. Op die wens van klanten moet ingespeeld worden. Dat kan het openbaar vervoer niet, dus de taxibranche kan daarin een grote rol spelen. Door overbodige regels weg te nemen, kan dat makkelijker."

We hebben goed openbaar vervoer in steden, waar je een ritje kan maken voor een paar euro. Daar kun je met een taxi niet tegenop.

Hubert Andela, KNV Taxi

De nieuwe plannen gaan volgens hem niet ten koste van de kwaliteit van de chauffeurs. "Sowieso worden de plannen nog voorgelegd aan de Consumentenbond en reizigersorganisaties. Die zullen op hun belangen letten. Wij doen dat ook, want we hebben ook belang bij tevreden klanten."

Gelukszoekers

Wel stelt Andela vraagtekens bij het wegnemen van het examen voor vakbekwaamheid als onderdeel van de ondernemersvergunning. "Dat is de opleiding van taxichauffeurs. We denken dat daardoor het aantal gelukszoekers op de markt zal toenemen. Daarom zijn we daar niet voor."

Ook onder de nieuwe regels blijft de omstreden taxidienst Uberpop verboden, omdat het bedrijf niet aan de eisen voldoet. Dat is een goede zaak, zegt Andela. "Ze respecteren geen enkele regel. Het bezwaar tegen die dienst was ook dat zij hun gang gewoon gingen zonder zich aan de regels te houden, terwijl andere ondernemers dat wel moesten. Nu worden de regels voor iedereen soepeler en dat is goed, ook voor onze leden."

Kansen

Maar ondanks het versoepelen van de regels, zal Nederland nooit echt een taxiland worden, zegt hij. "Het wordt nooit zoals in bijvoorbeeld Barcelona. Dat is een miljoenenstad waar veel mensen met de taxi reizen en dat soort steden hebben wij niet. En we hebben goed openbaar vervoer in steden, waar je een ritje kan maken voor een paar euro. Daar kun je met een taxi niet tegenop."

De kansen voor de taxisector liggen volgens hem vooral buiten de stad. "In gebieden waar het OV weggesaneerd wordt, zal de taxi een grotere rol kunnen spelen. Dus daar zien wij een gunstige toekomst."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl