Honderden treinen vallen vandaag uit
NOS Nieuws

Geen chaos door spoorstaking: 'we komen wel thuis'

Die Bahn kommt: dat was jarenlang de slogan van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn. Maar vandaag komen veel Duitse treinen niet. Duizenden machinisten hebben het werk neergelegd. Toch is van chaos geen sprake. Het is de achtste staking sinds september; veel reizigers weten inmiddels wat hun alternatieven zijn.

NOS-correspondent Jeroen Wollaars trof op het centraal station van Berlijn Nederlanders die op het punt stonden om te vertrekken. "We hebben ons goed voorbereid", zegt Martijn Schipper. De intercity die hij eigenlijk zou nemen, rijdt niet. Nu reist zijn groep met een hogesnelheidstrein naar Duisburg en dan door naar Nederland. "We komen wel thuis."

De groep van Schipper vertrok uiteindelijk met een uur vertraging en mist daardoor de overstap. "Het zal wel laat worden", zegt hij.

Spits

Zo vergaat het veel reizigers vandaag. Met een extra overstap en een langere reistijd kun je nog steeds van A naar B komen. Eenderde van de langeafstandstreinen rijdt volgens schema en op tijd, benadrukt Deutsche Bahn. Die treinen zitten wel overvol.

In de ochtendspits waren de gevolgen van de staking ook goed te merken. In de grote steden puilden metro's, trams en bussen uit en ook op de weg was het drukker dan normaal. Toch was de langste file, in de buurt van Stuttgart, 'maar' 17 kilometer.

Martijn Schipper en zijn vrienden: "We komen wel thuis."
  • EPA
    De metro's in Berlijn zaten vanochtend nog voller dan anders
  • EPA
    Ook in Hamburg moesten mensen dringen om in de trein te komen
  • EPA
    Van de langeafstandstreinen rijdt ongeveer eenderde

De gevolgen van de staking zijn het grootst in de deelstaat Saksen, rond steden als Leipzig en Dresden. Daar rijdt niet meer dan 15 procent van de treinen. Op drukke trajecten, zoals van Berlijn naar het Ruhrgebied, blijft de normale dienstregeling min of meer overeind.

Nederlanders

NS International zegt dat zo'n 10.000 Nederlanders de dupe zijn van de staking. Vooral mensen die een kaartje hebben voor de intercity van Amsterdam naar Berlijn hebben er last van; die trein rijdt namelijk niet verder dan de grens. De hogesnelheidstreinen van en naar Frankfurt rijden wel.

De machinisten van DB willen tot zondagochtend staken. Daarmee kan het de langste spoorstaking in de Duitse geschiedenis worden.

Vakbond GDL, die namens de machinisten over een nieuwe cao onderhandelt, vindt de aangeboden salarisverhoging van Deutsche Bahn te laag. Maar deskundigen denken dat dat niet de ware reden is voor de werkonderbreking. De kleine bond GDL wil ook vastleggen dat het mag onderhandelen voor ander spoorpersoneel. De top van Deutsche Bahn weigert dat.

Jeroen Wollaars over de staking

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl