Monsterstaking op Duitse spoor van start
Duitse machinisten zijn begonnen aan wat de langste spoorstaking in de Duitse geschiedenis kan worden. Sinds 15.00 uur staan veel goederentreinen stil en vanaf 02.00 uur komende nacht wordt de actie van de vakbond GDL uitgebreid naar passagierstreinen. De staking is gepland tot zondag 09.00 uur.
Een groot deel van de treinen in Duitsland rijdt daardoor niet. Het geduld van reizigers, maar ook van de politiek, raakt langzamerhand op. Het is de achtste staking van GDL sinds september vorig jaar.
Miljoenen Duitse treinreizigers zijn opnieuw de dupe. Spoorbedrijf Deutsche Bahn heeft een nooddienstregeling opgezet en hoopt dat eenderde van de treinen tussen de grote steden kan rijden. Van de forenzentreinen rijdt, afhankelijk van de deelstaat, 15 tot 60 procent.
Nederlanders
Volgens NS International krijgen ook ongeveer 10.000 Nederlandse treinreigers te maken met de staking. Voor de komende twee dagen kunnen mensen hier controleren of hun trein rijdt en of er vervangende treinen zijn. Ook kunnen ze bellen met het (Duitse) noodnummer 0800-0996633.
De grote steden in Duitsland zijn wel te bereiken, maar onzekerheid is troef. De NS verwacht dat de eerste stop over de grens zeer waarschijnlijk steeds het eindpunt zal zijn. Het kan zijn dat reizigers nog verder kunnen met een andere trein, maar garanties daarvoor zijn er niet. De ICE-treinen tussen Amsterdam en Frankfurt rijden vooralsnog wel volgens schema.
Geduld raakt op
Het conflict tussen Deutsche Bahn en vakbond GDL duurt al tien maanden. Het begrip voor de stakers neemt snel af. Er is natuurlijk ergernis bij reizigers.
Maar ook in de politiek groeit de frustratie. Minister Gabriel (Economie) heeft gezegd dat "iedereen die meedoet aan de stakingen zich moet afvragen of de effecten nog wel in verhouding zijn met het doel van de staking". Bondskanselier Merkel heeft beide partijen opgeroepen zo snel mogelijk weer met elkaar om de tafel te gaan.
Waarom duurt het zo lang?
Deutsche Bahn heeft vorige week nog een nieuw aanbod op tafel gelegd, met onder meer een loonsverhoging van 4,7 procent. De vakbond eist 5 procent meer salaris. Ook wil de bond dat de werkweek een uur korter wordt. Deze verschillen zijn nog wel te overbruggen.
Waar het eigenlijk spaak loopt, is volgens experts niet het geld of de voorwaarden. Het gaat vooral om de positie van de vakbond. GDL wil naast zeggenschap over de cao van machinisten ook kunnen onderhandelen voor ander spoorpersoneel dat lid is van de bond, zoals conducteurs en horecapersoneel aan boord van de treinen.
Deutsche Bahn weigert dat. Het bedrijf vindt dat afspraken die worden gemaakt met de grootste spoorvakbond EVG ook voor GDL moeten gelden. "Het kan niet zo zijn dat binnen een beroepsgroep twee verschillende cao's gelden", zegt directeur personeelszaken Weber.