McDonald's op het Leidseplein
NOS Nieuws

Geplaagd McDonald's wil hard groeien in Nederland

Hamburgerketen McDonald's zet de komende jaren in op stevige groei in acht landen, waaronder Nederland. Dat is onderdeel van de nieuwe strategie die een einde moet maken aan dalende verkopen.

Nederland zit samen met China, Italië, Polen, Rusland, Zuid-Korea, Spanje en Zwitserland in de groep landen waarvan McDonald's de komende jaren veel groei verwacht. In die landen worden de komende jaren meer restaurants geopend.

Slechtste resultaat

McDonald's kampt wereldwijd met dalende verkopen. Het bedrijf heeft in de Verenigde Staten veel last van concurrenten. Wereldwijd is er steeds meer vraag naar gezonde voeding.

Afgelopen jaar liep de verkoop met 7 procent terug. Het was het slechtste resultaat in jaren voor het bedrijf.

"De cijfers liegen niet. Onze prestaties zijn slecht", zegt de nieuwe topman Steve Easterbrook. Hij wil de organisatiestructuur versimpelen en meer restaurants door franchisers laten leiden. Dat moet een besparing van 300 miljoen euro per jaar opleveren.

Bezorgdienst

McDonald's wil sneller met vernieuwingen op de markt komen. Momenteel test het bedrijf een bezorgdienst, de mogelijkheid om de hele dag het ontbijtmenu te bestellen en bediening aan tafel.

Ook overweegt het bedrijf om duurdere kwaliteitsburgers op de markt te brengen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl