Bootvluchtelingen op de Middellandse Zee
NOS Nieuws

Hoe gaat het redden van bootvluchtelingen sinds de ramp?

Twee weken geleden verdronken honderden migranten in de Middellandse Zee toen de boot waarop zij zaten kapseisde. Het was een van de grootste scheepsrampen sinds de Tweede Wereldoorlog.

Europese leiders besloten na het ongeluk om het budget voor de reddingsmissie Triton op de Middellandse Zee te verdrievoudigen. Verschillende landen breidden hun bijdrage aan de missie uit. Zo stuurt Groot-Brittannië extra schepen en leent Nederland zijn kustwachtvliegtuig langer uit aan de missie.

Effect

Maar heeft die uitbreiding effect? De afgelopen dagen zijn er in ieder geval duizenden migranten gered. Alleen al gisteren werden er ruim 3400 migranten onderschept door Franse en Italiaanse schepen. Het was daarmee een van de drukste dagen tot nu toe dit jaar.

Het is niet duidelijk of de grote hoeveelheid geredde vluchtelingen ook te danken is aan de uitbreiding van de missie. Op 12 april, een week voor de ramp, werden 3791 migranten opgepikt door de Italiaanse kustwacht. Een dag later volgden nog eens 2850 mensen. Toen waren er veel minder patrouilleschepen.

Sinds de ramp was het wat rustiger. Op de meeste dagen werden er slechts enkele honderden vluchtelingen gered. Het is onduidelijk of dat komt doordat er minder migranten op het water zaten, of dat ze gewoon niet zijn gevonden door de kustwachtboten.

Zo worden veel bootvluchtelingen gered

Structurele oplossing

De afgelopen jaren nam het aantal bootvluchtelingen die probeerden Europa te bereiken steeds verder toe. De EU werkt aan een structurele oplossing voor het probleem met bootvluchtelingen op de Middellandse Zee.

Over een paar weken komt de Europese Commissie met een uitgebreid meerjarenplan. Waarschijnlijk gaat het daarin niet alleen over opvang, maar ook over preventie en de aanpak van mensenhandelaren.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl