NOS Nieuws

Dieselverbod: autootje pesten of slimme maatregel?

Het is een "duidelijk geval van autootje pesten". Directeur Peter Staal van de automobielclub KNAC kan geen andere woorden vinden voor het verbod om met dieselauto's van voor 2001 in de binnenstad van Utrecht te komen.

De maatregel ging eigenlijk al in op 1 januari, maar sinds vandaag wordt erop gecontroleerd. Automobilisten die het verbod negeren en gefotografeerd worden, krijgen een boete van 90 euro.

Op drie manieren wordt op de nieuwe regeling gecontroleerd. Met fotocamera's worden kentekens gecheckt, er rijden auto's met scanners door de binnenstad en parkeerwachters kijken ook of er oude dieselvoertuigen rondrijden.

De gemeente wil met de maatregel de luchtkwaliteit verbeteren. In twaalf steden bestaan al zulke 'milieuzones', maar dan alleen voor vrachtverkeer. Utrecht is de eerste stad die het centrum ook op slot doet voor oude personenauto's en bestelbusjes die op diesel rijden.

Viezigheid

"We weten uit Duitsland dat milieuzones niet werken", zegt Staal. "Rapporten die we daarover hebben overhandigd aan de gemeente zijn terzijde geschoven, omdat ze niet zouden gelden voor Utrecht."

De belangenclub van Staal stapt daarom naar de rechter. De maatregel werkt volgens hem ook niet. "Stel dat je in een oude diesel het bord ziet dat je niet verder mag, wat moet je dan? Als je stopt, houd je het verkeer op. En rijd je door, dan krijg je een boete."

Wethouder Lot van Hooijdonk (GroenLinks) heeft het juist over een slimme maatregel. Zij zegt dat op deze manier een kleine groep wordt aangepakt die heel veel viezigheid veroorzaakt. "Oude diesels produceren 30 keer meer roet dan moderne auto's."

Scanners

Mede dankzij een gunstige regeling konden bezitters van oude diesels hun auto laten slopen. Bijna 2000 Utrechters hebben dat gedaan. "Een behoorlijk resultaat", zegt Van Hooijdonk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl