Goederentreinen op een rangeerterrein bij Zwijndrecht
NOS Nieuws

Goederenvervoer over het spoor minder populair

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

Bedrijven laten hun goederen steeds minder vervoeren via het spoor. Te hoge kosten en de gebrekkige service van de trein doet verladers vaker kiezen voor de vrachtauto.

Van het streven van de Nederlandse overheid om het marktaandeel van het spoor in het goederenvervoer de komende jaren te verhogen, van de huidige 13 naar 20 procent, komt zo weinig terecht, zegt de organisatie van aanbieders van vracht EVO.

Vanmiddag komt het spoorvervoer aan de orde in de Tweede Kamer. De EVO luidt de noodklok. "Als er niets gebeurt, zal het aantal vrachtwagens op de wegen in ons land de komende jaren flink groeien", zegt Joost Sitskoorn van de EVO.

Aansluiting

Een factor die de kosten van het spoorvervoer opdrijft, is het fenomeen van de eigen spooraansluiting. Zo'n 200 bedrijven in de chemie-, staal-, veevoer- en autosector hebben een eigen aansluiting op het hoofdspoorwegnet. De NS wil van deze aansluitingen af. Gevolg: bedrijven moeten tegen aanzienlijke bedragen deze aansluitingen overnemen of de aansluitingen sluiten.

Ook wordt er veel geklaagd over de gebrekkige service bij het spoor. Volgens Sitskoorn kan een hele goederentrein gerust een week zoek zijn. "Dat geloof je niet in een tijd van gps, maar toch is het zo. En offertes die weken op zich laten wachten, daar hebben exporterende bedrijven last van."

Betuwelijn

Ook werkzaamheden in Duitsland aan de aansluiting op de Betuwelijn, wekken wrevel. "Tijdens de bouwperiode (2016-2022) moeten bedrijven extra kosten maken doordat er moet worden omgereden. Wel extra kosten, geen compensatie. Daar maakt het spoor zich niet geliefd mee."

Het zouden redenen kunnen zijn voor verladers, om over te stappen op wegtransport. De EVO wil dat Mansveld maatregelen neemt om bedrijven die van het spoor gebruik maken, niet op kosten te jagen. Sitskoorn: "Vergeet niet dat het spoor ook enorm belangrijk is voor de concurrentiepositie van Nederland."

Ministerie

Het ministerie zegt in een reactie dat de NS bezig is om met bedrijven tot overeenstemming te komen over het afstoten van aansluitingen. Daarvoor heeft de NS nog een aantal maanden nodig. "Het beheer van niet-openbare spooraansluitingen is een zaak van de markt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl