Bumperkleven is de grootste ergernis in het verkeer
NOS Nieuws

'Burger merkt niets van snelwegpolitie'

Automobilisten zullen niets merken van de extra agenten die worden vrijgemaakt om zogenoemde verkeershufters aan te pakken. Dat zegt oud-verkeersofficier Koos Spee.

Het gaat om vijftig extra agenten die gaan letten op overtredingen zoals bumperkleven en rijden met alcohol op. Dat aantal is veel te weinig, zegt Spee: "De snelwegpolitie had vroeger 400 à 500 mensen in dienst. Met deze 50 kan je net 1 of 2 auto's laten rijden."

Er zijn volgens Spee in de praktijk veel minder mensen beschikbaar omdat agenten ook tijd kwijt zijn aan bijscholing en aan de compensatie van onregelmatige diensten.

Spee heeft ook kritiek op de manier waarop de agenten worden ingezet: in onopvallende auto's: "Je moet juist zichtbaar zijn, daar gaat een afschrikwekkende werking van uit."

Veilig

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is het wel goed dat de politie meer aandacht heeft voor de aanpak van bumperklevers en mensen die niet handsfree bellen: "Je kunt dit soort overtredingen nu eenmaal niet aanpakken met verkeerscamera's alleen", zegt een woordvoerder.

SWOV stelt verder dat uit onderzoek blijkt dat het goed is als mensen persoonlijk worden aangesproken als ze een overtreding hebben begaan: "Het is belangrijk dat je mensen meteen feedback geeft, in plaats van dat er zes weken later een acceptgiro op de mat valt."

'Een druppel op een gloeiende plaat'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl