Impressie Groenedijk viaduct
NOS Nieuws

'Bouwers lopen te veel risico's bij overheidsprojecten'

De risico’s van grote bouwprojecten liggen nu te veel bij bouwbedrijven. Ze kampen daardoor met hoofdpijndossiers die hen de kop kunnen kosten, zegt branchevereniging Bouwend Nederland. Deskundigen uit de sector zijn het daarmee eens.

De overheid hoopt juist op minder kostenoverschrijdingen bij projecten door de risico's bij de bedrijven neer te leggen. Bovendien zegt de overheid dat commerciële instellingen de risico's beter kunnen inschatten dan zijzelf.

1000 vergunningen

Vanmorgen stelde bouwer Ballast Nedam voor de tweede keer de publicatie van de jaarcijfers uit; een teken van grote financiële problemen. Belangrijk pijnpunt is de grootste aanbesteding van Rijkswaterstaat ooit, de verbreding van de A15.

Voor het project (37 kilometer wegdek, de nieuwe Botlekbrug en 36 viaducten) krijgt Ballast Nedam samen met een aantal andere bedrijven 1,5 miljard euro. Dat bedrag staat vast, alle extra kosten zijn voor de bouwers.

De kosten zijn flink opgelopen, onder meer doordat het regelen van meer dan 1000 vergunningen langer duurde dan verwacht.

Bouwbedrijven lopen te grote risico's bij grote projecten.

Meer vrijheid en risico

Vroeger lagen de risico's van zulke grote bouwprojecten bij de overheid. De laatste jaren is dit veranderd. Bouwbedrijven hebben meer vrijheid gekregen, maar dragen ook meer risico’s.

Dat is voor steeds meer bedrijven een probleem, zegt Bouwend Nederland. "De concurrentie was zo groot dat bouwbedrijven gedwongen waren om laag in te schrijven bij aanbestedingen van de overheid." De projecten zijn te groot en te complex.

Debacles

Ook Jan Hebly, advocaat en hoogleraar aanbestedingsrecht, zegt dat het risico van dit soort grote projecten nu te veel bij de bouwbedrijven ligt. "Het systeem is erop gericht om een opdracht voor het minste geld te doen en de meeste risico's te dragen."

Volgens Bouwend Nederland moeten de projecten in vervolg kleiner worden, tot maximaal 500 miljoen euro.

"Zij weten meer"

De overheid wil dat risico's daar liggen waar ze te beheersen zijn. "Het zijn hele grote financiële partijen waar we het over hebben. Die zijn veel beter geïnformeerd over eventuele risico's dan wij", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.

"Het project van de A15 heeft ons wel geleerd dat we het regelen van vergunningen beter niet kunnen uitbesteden. Dat houden we in de toekomst in eigen hand."

Vier partijen streden om de opdracht in 2008. Winnaar werd een consortium van onder meer Ballast Nedam en Strukton. Met de opdracht hebben de bedrijven niet alleen een bouwproject binnengesleept. Ze mogen ook het onderhoud tot 2035 blijven doen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl