Google geeft mobiel-vriendelijke sites voorrang

AFP
Geschreven door
Rachid Finge
Techredacteur

Google voert vandaag een belangrijke wijziging door in zijn zoekmachine. Websites die niet goed werken op mobiele apparaten, verschijnen als je zoekt met je mobiele telefoon voortaan minder prominent in de zoekresultaten.

Als een website bijvoorbeeld te kleine letters gebruikt of maar weinig ruimte laat tussen links, wat het lastig maakt om met je vinger op de juiste link te drukken, dan is de kans kleiner dat die site bij Google boven aan de zoekresultaten verschijnt. 

Een ander criterium is de breedte van de site: als de site zó breed is dat de gebruiker horizontaal moet scrollen, levert ook dat een slechtere vindbaarheid in Google's zoekmachine op.

Significante impact

De verandering is volgens Google nodig, omdat mensen steeds vaker met mobiele apparaten op het web surfen. Voor hen is het vervelend als ze via Google's zoekmachine op een pagina terechtkomen die nauwelijks leesbaar of bruikbaar is op bijvoorbeeld hun smartphone.

De verandering in de zoekmachine werd eind februari aangekondigd, zodat websitebeheerders een kleine twee maanden de tijd hadden om hun website mobiel-vriendelijk te maken.

Google zegt dat de verandering een "significante impact" zal hebben op de zoekresultaten.

Hoe Google zoekresultaten samenstelt

Bij het samenstellen van zoekresultaten weegt Google's zoekmachine vliegensvlug een groot aantal factoren af. De voornaamste factor is of de zoektermen wel voorkomen op een website, maar er zijn er nog veel meer. Zo speelt mee of anderen die dezelfde zoekterm gebruikten ook naar die site gingen en of de site in je eigen taal is of niet.

Al die factoren en wegingen bij elkaar worden een algoritme genoemd. Hoe Google's zoekalgoritme precies in elkaar zit, is geheim; het bedrijf is bang dat er misbruik van wordt gemaakt als de precieze werking bekend is. Spammers zouden bijvoorbeeld hun sites zo kunnen manipuleren dat ze altijd boven aan Google's resultaten verschijnen.

Google maakte eerder een Mobile-Friendly Test, waarmee web-ontwikkelaars kunnen controleren of hun site voldoet aan Google's nieuwste wensen en eisen. 

Opvallend genoeg blijken sommige websites van de Europese Unie wat Google betreft niet mobiel-vriendelijk genoeg. Dat betekent dat die websites vanaf vandaag dus minder goed vindbaar zullen zijn.